Dagens motståndare: Halmstads BK

Idag tar vi oss an Halmstads BK hemma på Jämtkraft Arena. Men hur är det ställt med våra motståndare egentligen? Här ska vi syna HBK och hur deras väg till cuppremiären har sett ut.

Halmstads BK grundades 1914 och har sedan klubben bildades totalt fyra svenska mästerskap på kontot; 1976, 1979, 1997 och 2000. Klubben har också i likhet med ÖFK en titel i Svenska cupen som kom 1995. HBK har varit hem för flera profilstarka spelare och mest känd är troligen Fredrik Ljungberg som spelade i klubben innan han flyttade till Arsenal 1998. Andra kända namn som burit HBK-tröjan är de tidigare landslagsspelarna Niclas Alexandersson, Magnus Svensson och Mikael Nilsson. Klubben har också tränats av flera kända namn bl.a. Roy Hodgson, Stuart Baxter, Janne Andersson och Jens Gustavsson.

Klubben spelar sedan 2018 i Superettan och landade i fjol på en femteplats i serien och har inför årets säsong gett ett flertal spelare från de egna leden chansen i truppen. Den i särklass mest spektakulära värvningen inför säsongen är mittbacken Andreas Johansson från Norrköping som vänder hem till hemorten. I övrigt är det en övervägande halländsk profil på truppen som också är väldigt ung – medelåldern ligger strax över 23. En annan intressant spelare att hålla ögonen på i HBK är Thomas Boakye. Den som kan sin ÖFK-historia kanske känner till att Boakye har ett förflutet i just ÖFK där han spelade mellan 2012 och 2014. Boakye var också den som sköt ÖFK till Superettan i den direkt avgörande matchen på Studenternas IP i Uppsala.

Under försäsongen så har HBK mött GAIS på bortaplan där laget vann med 1-0, Mjällby på hemmaplan i en match som slutade 3-3 samt Varberg BoIS där laget vann med 3-1. I den sistnämnda matchen blev tidigare nämnda Boakye tvåmålsskytt.