Dagens motståndare: Hammarby

Den nionde matchen i Allsvenskan stundar för ÖFK och idag är det Hammarby som vi möter på bortaplan i Stockholm. Här får ni veta mer om ”Bajen”.

Hammarby IF grundades redan 1889 som en roddförening på Södermalm i Stockholm. Fotbollssektionen grundades 1915. Klubben var med i den första upplagan av Allsvenskan som spelades 1924/1925 och ligger idag på en tolfte plats i marathontabellen i Allsvenskan. Klubben är känd för att ha fostrat många kända spelare genom åren. Den största är troligtvis Lennart ”Nacka” Skoglund men även spelare som Ronnie Hellström och Kenta Ohlson har varit spelar som kommit fram under 1900-talets mitt. 1970 gick Hammarby, från att ha pendlat mellan de högre och lägre divisionerna till att bli ett etablerat Allsvenskt lag. Klubben spelade nitton raka säsonger i högsta divisionen och var vid ett flertal tillfällen nära att säkra klubbens första SM-guld. Efter att ha lämnat Allsvenskan ett par år var Bajen tillbaka men inför säsongen 2001 så var klubben nere i en djup ekonomisk kris. Trots detta så gjorde Hammarby en sensationellt bra säsong och trots att styrlesen sagt upp tränaren Sören Cratz under säsongen så gick laget hela vägen och vann SM-guld 2001 – sitt första någonsin. Bland profilerna fanns bl.a. Kennedy Bakircioglü och Östersundssonen Hans Eskilsson. 2007 lämnade Hammarby Allsvenskan men tog sig tillbaka inför säsongen 2015. Då hade klubben lämnat klassiska Söderstadion och den nya hemmaplanen hette Tele2 Arena. En arena som har gjort ”Bajen” till ett Sveriges absolut bästa publiklag.

I fjol placerade sig Hammarby på en fjärdeplats i tabellen – samma position där klubben just nu ligger. Bajen har en fin segerrad med tre raka segrar mot både Sirius, Örebro och Djurgården.