Dagens motståndare: Helsingborgs IF

Vi går in i omgång sex av årets säsong och på agendan idag står match mot Helsingborgs IF. HIF är nykomling inför årets serie och har ett spännande lag. Här tar vi tempen på Helsingborg och ser var klubben står någonstans.

Helsingborgs IF är en klassisk förening och var med redan när Allsvenskan grundades 1924. Klubben blev snabbt framgångsrik och mellan 1929 och 1941 vann klubben inte mindre än fem SM-guld. 1968 åkte HIF ur Allsvenskan och spelade i dåvarande division II och division III. 1993 var HIF tillbaka i Allsvenskan igen sedan bl.a. Henrik Larsson och Mats Magnusson varit med och spelat upp klubben igen. 1999 blev HIF svenska mästare för första gången sedan 1941 vilket också tog klubben till gruppspel i UEFA Champions League. Där blev det dock respass direkt i gruppspelet men HIF vann bl.a. mot Rosenborg och spelade oavgjort mot både Bayern München och Paris Saint-Germain och hade inget att skämmas för. Säsongen 2007/2008 kvalade HIF in till dåvarande UEFA-cupen, det som idag heter Europa League, och gjorde stor succé. Bland annat slog man Galatasaray (Hmm, det tycker jag mig känna igen…) med 3-2 och Austria Wien med klara 3-0. I sextondelsfinalen åkte laget dock ut med 4-1 mot PSV Eindhoven.

HIF:s klart största profil är Henrik Larsson som har varit väldigt framträdande både i klubbar utomlands men även i landslagssammanhang. En annan stor profil är Kalle Svensson, även känd som Rio-Kalle, som är den enda svenska fotbollsspelare som medverkat i fyra stora mästerskap (guld i OS 1948, brons i VM 1950, brons i VM 1952 och silver i VM 1958). Idag heter HIF:s största profil Andreas Granqvist som kanske inte har samma facit som Rio-Kalle men är en viktig kugge i dagens framgångsrika landslag.

Utöver Andreas Granqvist så är Rasmus Jönsson lagets hittils mest framträdande målskytt med två mål i år. Hittils har laget gjort åtta mål och släppt in lika många vilket har placerat Helsingborg på en nionde plats i tabellen. Senast mötte Helsingborg Sundsvall hemma på Olympia där slutresultatet blev 1-1 och innan dess en klar förlust mot IFK Göteborg med 1-3. Det återstår att se vad som händer idag när HIF kommer på besök på Jämtkraft Arena, för första gången sedan 2016.