Dagens motståndare: IF Elfsborg

Idag tar vi oss an IF Elfsborg hemma på Jämtkraft Arena. Här tar vi en kort genomgång av hur Boråsklubbens väg fram till dagens match har sett ut.

Med sina fem SM-guld så är IF Elfsborg en historiskt väldigt anrik klubb inom svensk fotboll. Klubben grundades 1904 och debuterade i Allsvenskan säsongen 1926/1927. Klubben hade sin riktiga storhetstid mellan 1934 och 1947 när man tog sammanlagt tre SM-guld. 1936 kom det första SM-guldet och det följdes upp med guld även 1939 och 1940. Elfsborg levererade mängder av framgångsrika spelare och när Sverige tog brons i fotbolls-VM 1938 i Frankrike var en stor del av truppen spelare från just Elfsborg. Därefter började det gå mer grus i maskineriet och under större delen av femtiotalet spelade klubben i division II för att sedan ta sig tillbaka till 1960. Året därpå gick klubben och vann SM-guld direkt, vilket var första gången ett lag gick från att bli uppflyttade till att bli svenska mästare direkt. Efter det kom det att dröja 45 år innan det var dags för SM-guld igen vilket blev fallet 2006. 2012 upprepade man bedriften och Elfsborg har idag sex SM-guld på kontot.

Från och med i fjol så leder den tidigare J-Södra-tränaren Jimmy Thelin Elfsborg. På förhand trodde många att Elfsborg skulle kunna vara med och slåss om en topplacering men det slutade i en tolfte plats och en klar besvikelse. Inför denna säsongen är det framför allt två nyförvärv som sticker ut – Pawel Cibicki, närmast från Leeds, och Jonathan Levi, närmast från Rosenborg.

Såhär långt under säsongen så har Elfsborg blandat och gett. I premiären mot Hammarby på bortaplan blev det 1-1 och det följdes upp med en klar förlust med 0-3 i det prestigefyllda mötet med IFK Göteborg. Nu senast tog laget sin första seger i Allsvenskan med 3-1 hemma mot Sundsvall. Där är vi nu.