Dagens motståndare: IK Sirius

Dagens motståndare heter IK Sirius och är Uppsalas största fotbollsförening. Här ska vi titta närmare på klubben Sirius och hur deras säsong har varit så här långt.

IK Sirius grundades redan 1907 och det kom inte att dröja länge innan Uppsalaklubben gjorde avtryck i fotbollssverige. Säsongen 1924 – långt innan Allsvenskans tillkomst – spelade klubben SM-final mot Fässbergs IF som man sedermera förlorade. Efter det skulle det dröja ända in på 60-talet innan klubben var tillbaka i finrummet. 1969 gjorde klubben sin Allsvenska debut men det slutade med nedflyttning direkt. Sedan dess har klubben spelat i Allsvenskan både 1973 och 1974. Relationen mellan ÖFK och Sirius är speciell, framför allt med tanke på att ÖFK spelade i Division I samtidigt med Sirius 2012. I den sista omgången under hösten möttes Sirius och ÖFK på Studenternas i Uppsala och ÖFK vann med 1-0 – ett resultat som tog ÖFK till Superettan. 2016 tog Sirius steget upp i Allsvenskan och har sedan dess en sjunde plats och en trettondeplats i bagaget. I allsvenska sammanhang så har ÖFK haft relativt lätt mot Sirius med totalt tre segrar och en oavgjort match.

Bland nyförvärven inför säsongen så är det främst på ledarsidan som det sticker ut. Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf som lett laget sedan 2012 lämnade klubben för Djurgården och har ersatts av ungdomstränaren Mirza Jelecak och Henrik Rydström, närmast från Kalmar FF och klubben har också en ny sportchef i Ola Andersson. På spelarsidan så tappade Sirius den färgstarke Moses Ogbu.

Under försäsongen så har Sirius spelat två träningsmatcher. Den tjugofemte januari mötte laget Örebro SK på bortaplan och vann 3-2. Den sjunde februari var det Jeonnam Dragons som stod för motståndet, en match som slutade med 0-1-förlust när lagen möttes i Portugal. I cupen så har Sirius en seger mot Karlstad BK med 2-1 samt en förlust med samma siffror mot Halmstads BK.