Dagens motståndare: Malmö FF

Idag är det dags för en av de riktiga höjdarna under säsongen när vi möter Malmö FF på Swedbank Stadion i Malmö. Här kommer en bakgrund till där Malmö är idag.

Malmö FF som klubb bildades år 1910 och var med redan från starten när Svenska Fotbollsförbundet arrangerade nationella serier. Starten var en aning trevande för MFF men 1937, efter att klubben fått lämna Allsvenskan, tog den nu i Malmökretsar kultförklarade ordföranden Eric Persson över ordförandeklubban. Den kom han att hålla i fram till år 1974. Under Perssons ordförandeskap vann Malmö inte mindre än tio svenska mästerskap och var allt som oftast högt upp i seriesystemet.

De riktiga framgångsåren för Malmö FF var under 70-talet när klubben vann Allsvenskan fem gånger. Klubben tog sig också ut i Europa och gick hela vägen till final i Europacupen 1979 där man mötte Nottingham Forest men förlorade med 0-1. Trots förlusten så är Europacupfinalen klubbens största triumf i historien. Framgången bakom detta kan till stor del tillskrivas den engelska tränaren Bob Houghton som tränade klubben från 1974 till 1980 och tillsammans med Roy Hodgson som ledde laget mellan 1985 till 1989 så kom dessa två att förändra mycket av grunderna i den svenska fotbollen.

90-talet blev tyngre för Malmö FF och detta kulminerade 1999 när MFF åkte ner i Superettan efter att ha spelat över 60 raka säsonger i Allsvenskan. Sejouren i Superettan blev kortvarig och 2001 var man tillbaka i Allsvenskan igen, mycket tackvare en intakt spelartrupp och en viss Zlatan Ibrahimovic som gjorde sina första A-lagsmatcher för Malmö. MFF la här också grunden för Nätverket och en satsning att knyta Malmös näringsliv allt närmare klubben vilket blev en stor succé och också starten på den Malmödynasti som vi ser idag. 2009 flyttade klubben från den gamla Malmö Stadion till Swedbank Stadion och 2014 tog sig Malmö till Champions League och upprepade bedriften 2015. Klubben har idag tjugo SM-guld och blev 2016 mesta mästare i Sverige.

Så att det är en klubb med en fantastisk historia råder det inget tvivel om. Hur står sig då klubben idag? Inför säsongen har Malmö satsat på tidigare framgångsrika Malmöspelare och bland annat har Jon-Inge Berget och Erdal Rakip kommit. Sedan tidigare har laget en bred trupp där spelare som Anders Christiansen, Macus Antonsson, Markus Rosenberg och inte minst ÖFK-bekantingen Fouad Bachirou sticker ut allra mest.

Malmö har under hösten och vintern spelat i Europa League och spelade sextondelsfinalen mot Chelsea i februari. Vid sidan av det så har resultaten sviktat. I cupen blev det uttåg redan i gruppspelet och i Allsvenskan har man öppnat med en oavgjord match mot Häcken och följt upp det med en förlust på bortaplan mot Sundsvall förra helgen.

Matcherna mellan ÖFK och Malmö har utvecklats till att bli ett modernt klassikermöte och något som både Jämtarna och Malmöpubliken ser framemot lite extra. Förhoppningsvis ska ÖFK kunna bjuda på det även idag – och komma hem till Jämtland med tre poäng.