Dagens motståndare: Örebro SK

Idag är det dags för match mot Örebro Sportklubb, hemma på Jämtkraft Arena. ÖSK har haft en ganska tung öppning på säsongen och ligger på fjortonde plats i den allsvenska tabellen.

ÖSK grundades 1908 och spelade under en längre tid i de lägre divisionerna. Det kom faktiskt att dröja en bra bit in på 1940-talet innan ÖSK blev Allsvenskt för första gången 1946. Klubben var sedan dess en etablerad allsvensk föreningen även om man degraderas till division II ett par tillfällen men under 90-talet etablerade man sig ordentligt i högsta serien och spelade bland annat UEFA-cupen 1991.

1994 var klubben en hårsmån från att vinna sitt första SM-guld men slutade tvåa i serien. 2000-talet började bra för ÖSK som fick en ny arena – Behrn Arena – som ersatte den gamla Eyravallen. Men entusiasmen kom av sig 2005 när klubben hade ekonomiska bekymmer och degraderades till Superettan av Svenska Fotbollsförbundets licensnämnd, trots stora insatser av både supportrar och sponsorer.

ÖSK var dock snabbt tillbaka i Allsvenskan igen och vann det lilla silvret (tredje plats) 2010. 2012 åkte klubben ur Allsvenskan men tog sig snabbt tillbaka och har sedan dess varit ett typiskt mittenlag i högsta serien.

Örebros säsongsinledning har varit lite upp och ned med segrar mot AIK och Sundsvall. Däremot har laget haft problem att få med sig poängen i många av de andra matcherna.

ÖSK har gjort elva mål och släppt in sjutton och ligger således trea från slutet i tabellen. Bland de mer utmärkande spelarna finns Carlos Strandberg som är på lån från Malmö FF, Viktor Prodell samt lagkapten Nordin Gerzic. I laget finns också den tidigare ÖFK-bekantingen Michael Omoh.