David Webb: – Vi tittar på ytterligare 3-4 spelare

Sixten Mohlin och Francis Baptiste är redan klara. För ÖFK-tv berättar David Webb, ÖFK:s tekniska direktör, om planerna för att värva fler spelare till klubben.

-Vi är mycket nära att skriva avtal med ytterligare några spelare, säger han.

David Webb, ÖFK:s tekniska direktör, hann fira jul och nyår men har jobbat intensivt med att få fram ytterligare namn som ska förstärka ÖFK säsongen 2019. Två spelare är redan på plats, Sixten Mohlin och Francis Baptiste, men fler spelare ska in i truppen.

-Vi tittar på 3-4 ytterligare spelare som vi hoppas kunna signa inom några veckor. Vi tittar brett och försöker förstärka på olika positioner, förklarar David Webb på plats i Östersund.

Webb tittar inte på någon speciell position som ska förstärkas utan tittar på spelare som kan spela på olika positioner. Han tittar mycket på hur spelaren rör sig och agerar på olika delar av planen.

-Vi är riktigt nära några av spelarna som vi förhandlar med. Vi förhandlar med spelare och med klubbar just nu. Två av spelarna är vi riktigt nära med och hoppas att det blir klart inom någon vecka.

Med pengar från försäljning av Ken Sema, Saman Ghoddos och intäkter från förra årets europaspel är det många som tror att ÖFK nu tänker om och börjar värva färdiga spelare, färdiga stjärnor. Men så är inte fallet.

-Vi letar efter spelare som är duktiga men som kanske inte har lyckats i sina lag. Spelare som har tagit en annan väg men som vi vet kan lyckas. Vi tror att om vi kan få in dem i klubben så kan de utvecklas och lyckas hos oss.

Just nu är det David Webb och tränaren Ian Burchnall som arbetar hårt med spelar-rekryteringar. Det blir många samtal och framför allt många besök hos olika klubbar. David har tagit över de arbetsuppgifter som Daniel Kindberg tidigare hade i ÖFK och med hjälp av Ian Burchnall har duon en tydlig bild på hur rekryteringarna ska genomföras.

-Om vi får till de här rekryteringar som vi nu jobbar med så tror jag att vi kommer att spela i Europa under 2019. Jag tror verkligen på det. Tittar vi på ÖFK:s historia, ledarstaben, personalen som jobbar inom föreningen och med laget, så tror jag att vi har en bra möjlighet att vinna titlar, avslutar David Webb.