Delad poäng efter sen kvittering

Öppet och otroligt många chanser från bägge lagen. Så kan vi sammanfatta ÖFK:s 1-1 match hemma på Jämtkraft Arena mot Örgryte i Superettans fjärde omgång. ÖFK kvittering kom i 86:e minuten genom Arquimedos Ordonez som nickade in målet som räddade en poäng till ÖFK.

Det bjöds på en öppen första halvlek där Örgryte och ÖFK bjöd upp till en chansrik tillställning och det var gästerna Örgryte som skapade mest till en början. Redan efter fyra minuters spel sköt Erion Sadikus ett skott som styrdes i ribban. Det var alltså otroligt nära ett ledningsmål för ÖIS så tidigt i matchen. Faktum är att de fyra första chanserna eller halvchanser skapades av Örgryte.

Det dröjde ända fram till 23:e minuten innan ÖFK skapade sin första riktigt farliga målchans. Erik Brendon fick chansen på en frispark, bollen låg precis utanför straffområdeslinjen och ÖIS målvakt Hampus Gustafsson gjorde en kanonräddning. Bollen gick stenhårt upp mot målvaktens vänstra kryss men Gustafssons fingertoppar räddade bollen ut till hörna.

Nästa stora ÖFK-möjlighet kom också via Erick Brendon som sköt ett skott som Gustafsson räddade. Första halvleken fortsatte på samma sätt, spelet pendlade fram och tillbaka och chanserna från bägge lagen duggade tätt.

Andra halvleken hade knappt börjat innan Örgryte på en chans som inte alls såg farlig ut, men bollen studsade och ÖIS kunde göra 1-0. Målet kom som en kalldusch med tanke på att ÖFK hade skapat och radat upp mängder av målchanser under första halvleken.

Första bytet för ÖFK kom efter 62 minuter då Norrby och Bonnah gick ut och in kom Oluwayemi och Hopcutt. ÖFK fortsatte att skapa chanser, Ghanoum sköt ett skott som styrdes över, Suljic nickade precis utanför. Men något mål blev det inte.

ÖFK:s försvarsspel var stabilt, nya Arquimides Ordonez visade att han har otroligt mycket fotboll i sig, ÖIS-spelarna slängde sig, täckte skott och hade stora problem med den före detta MLS-spelaren. Här har Magnus Powell ett ess som kommer att betyda mycket för ÖFK framöver.

Andra dubbelbytet kom efter 74 minuters spel då Kroon och Musolitin gick ut och in kom Marklund och N´sa. ÖFK tog nu över det mesta av spelet, chanserna fortsatte att komma men det dröjde ända fram till 86:e minuten innan kvitteringen kommer för ÖFK. Adjoumani hittar Ordonez som nickar in 1-1. Målet kändes utan tvekan rättvist.

-Vi gör saker för långsamt tycker jag, sa Magnus Powell efter matchen. Vi måste bli kvickare i våra anfall. Jag tycker dock att vi gör en bra andra halvlek. Vi kämpar men kan mycket bättre än så här.

Nu väntar Helsingborg på bortaplan i nästa omgång, en match som spelas på söndag 28 april klockan 13.00.

Östersunds FK-Örgryte 1-1 (0-0)
Målen: ÖFK: Arquimedos Ordonez (86), ÖIS: Edi Sylisufay (48)
Byten: ÖFK: Bonnah, Norrby (ut 62), Hopcutt, Oluwayemi (in 62), Kroon, Musolitin (ut 74) Marklund, N´sa (in 74)