Delad poängskörd i Norrlandsderbyt

Jämtkraft Arena stod idag värd för årets första Norrlandsderby mellan ÖFK och GIF Sundsvall. Matchen slutade 1-1.

Förutsättningarna var bästa tänkbara med fint väder och mycket publik. Och inledningen av matchen vittnade om att lagen var rejält sugna på att spela. ÖFK tog direkt kommandot från start och skapade ett par farligheter mot Eskelinen i Sundsvallsmålet. Första kvarten var hemmalagets, utan tvekan, men efter det var det Sundsvall som tog över taktpinnen och hade ett par vassa chanser. I minut trettioåtta var det också gästerna som tog ledningen genom Tobias Ericsson, fullt rättvist. Linus Hallenius hade också en boll i mål i slutet av andra halvlek men linjedomaren dömde bort målet för offside. Ställningen i vilan var 0-1.

I andra halvlek flyttade ÖFK upp spelet en aning och intensiteten tilltog. Charlie Colkett och Thomas Isherwood tvingades båda utgå. I minut sextioåtta kunde ÖFK kvittera genom Noah Sonko Sundberg efter en lite kaotisk situation i offensivt straffområde. Efter målet var det ÖFK som dominerade matchbilden och hade ett par riktigt vassa lägen. I slutet av andra halvleken spelade Alhaji Gero fram till Dino Islamovic som med en sträckt vrist drog bollen i stolpen och ut. ÖFK var laget som pressade som mest i slutet men matchen slutade 1-1.