Delad poängskörd mellan ÖFK och Hammarby

Dags för årets sista Allsvenska match på Jämtkraft Arena, idag mellan Östersunds FK och Hammarby IF. På förhand hade ÖFK inget rent sportsligt att spela för medan det för Hammarby stod en Europaplats på spel.

Matchen började i högt tempo med snabbt böljande spel och flera chanser åt båda håll. Hammarby hade det mesta av initiativet inledningsvis och rullade bollen men gästernas frånvaro i straffområdet var påtaglig. Från ÖFK:s sida stod man i minut sju för ett fint anfall dirigerat av Sellars men Hammarbyförsvaret stod i vägen. Bortalagets press tilltog ju längre matchen gick och från ÖFK handlade mycket om omställningar. Och det var även ÖFK som kom att göra matchens första mål. Ett snyggt inlägg från Curtis Edwards hittade fram till Ronald Mukiibi på bortre stolpen och 1-0, mycket snyggt. Chanserna fortsatte från ÖFK:s sida efter ledningsmålet även om bollinnehavet var i gästernas favör. På stopptid på första halvlek skulle 2-0 komma av Dino Islamovic efter mycket snyggt distansskott. 2-0 blev halvtidsresultatet.

Andra halvlek han knappt börja innan Hammarby genom Djuric kunde reducera till 2-1 och lite hopp för Bajen om att kunna ta tredjeplatsen. Och det var ett mer offensivt Hammarby som kom ut i andra men ÖFK höll ställningarna länge i matchen. Hammarby som i halvtid bytte in Mats Solheim tryckte på allt mer och Solheim kom till en farlighet i minut sextiosju. Bara ett par minuter senare fick Hammarby en straff med sig efter misskommunikation i ÖFK:s försvarslinje och Tom Pettersson rivit ner en Hammarbyspelare i straffområdet. Fram klev Jiloan Hamad och satte 2-2, mycket säkert och matchen var därmed utjämnad. Fyra minuter senare – i minut sjuttiosex – landade bollen framför Jerell Sellars utanför straffområdet. Sellars – som visat på fina kvalitéer matchen igenom- drog till från håll och prickade in 3-2 till ÖFK. Målet innebar också Sellars första i ÖFK-tröjan. Mersmak för ÖFK efter ledningsmålet och Sellars tillsammans med Islamovic var vassa framåt. Hammarby skulle dock kvittera på nytt och denna gång genom Rodic till 3-3. Hammarby därmed ett mål från Europaspel men närmare än så kom inte Södermalmslaget och slutresultatet skrevs därmed till 3-3.

Därmed vill vi från Östersunds FK tacka såväl supportrar och sponsorer för årets säsong. Det har varit en ynnest att få spela inför er och vi ser framemot att få förbereda oss så bra som möjligt inför 2019 och göra det till en fantastisk säsong.