”Dig vill vi ha med, om du tror på det här”

I morgon är det matchdag, ÖFK möter Stocksund i Svenska Cupen, och jag ser fram mot en fin fotbollsmatch på bortaplan innan det är dags att nästa måndag möta Elfsborg på bortaplan. Som ordförande för en allsvensk fotbollsklubb är det mycket känslor inför varje match. Jag har nu haft förtroendet i snart fyra månader att bära ordförandeskapet i den fotbollsklubb som länge varit stadens stolthet.

Det jag känner allra mest för är den sportsliga glädjen som genomsyrat klubben. Med Ian Burchnall i spetsen har vi en oerhört kompentent sportslig ledning som jag har fullt förtroende för att skapa en unikt sammansatt spelartrupp. På samma sätt som ÖFK alltid gjort. Det pågår en ombyggnation av spelartruppen och vårt lag ska alltid bestå av spelare som vill spela för oss.

Det har alltid varit nyckeln till framgång för ÖFK. Detta lagbygge pågår och vi är snart där. Vi sitter just nu på den yngsta truppen i allsvenskan – med massor av lovande spelare som behöver få lyckas, och misslyckas. Att göra misstag, att testa sin talang, att våga göra något man inte gjort förr, det är en del av ÖFKs DNA. Precis samma skolning som Sema, Ghoddos, Nouri, Widgren med flera genomgått i ÖFK regi.

Vi märker tyvärr en stor skillnad för våra spelare och ledare nu mot förr. Mentaliteten runt Jämtkraft Arena och ÖFK har förändrats, det finns inte längre utrymme för misstag och misslyckande. Våra unga, hungriga, duktiga spelare och ledare får idag privata meddelanden med uppmaningar om att de skall flytta hem och sluta förstöra för ÖFK. Det är för oss ett oacceptabelt beteende.

Vad har hänt med den så fina inramning när vi tillsammans gick till en arena för att förenas i kärlek till ett lag i med- och motgång?

Vi, styrelsen i Östersunds Fotbollsklubb, tror att vi inom ett år har ett lag som slåss om titlar i svensk fotboll men vi kommer inte nå dit om vi inte har Er med. Inom den allsvenska familjen är vi unika, vi bor i den absolut minsta staden, vi har haft ett turbulent organisatoriskt år och vi har en ny ung spelartrupp. Trots detta ligger vi mitt i tabellen. Det är bra gjort.

Vi har elva matcher kvar i Allsvenskan 2019. Låt oss tillsammans tro på vårt lag, på lagets framtid och på våra ledare som jobbar stenhårt för att skapa det bästa ÖFK. Lämna alla personliga påhopp därhän och häng istället med för att se bra fotboll på högsta nivå!

Bo Ottosson, ordförande Östersunds Fotbollsklubb