Ebbas minnesfond

Östersunds Fotbollsklubb stödjer aktivt det som Stiftelsen Svenska Hjärtan – till minne av Ebba Stefansdotter Åkerlund arbetar för, nämligen att lyfta upp goda förebilder i föreningen för att uppmuntra fler medlemmar och ledare att ta efter.

Stiftelsen startades efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april 2017. I dådet gick då 11-åriga Ebba Stefansdotter Åkerlund bort och hennes pappa startade kort därefter stiftelsen till hennes minne. Stiftelsen Svenska Hjärtan vill uppmuntra barn, ungdomar, lärare och ledare att skapa en bättre vardag för många, inte minst de som behandlas illa med mobbing, både fysiskt och psykiskt. Skolor och idrottsföreningar i hela Sverige lyfter varje år fram de individer som får andra att må bättre och delar ut stipendiet Ebbas Hjärtan.

– Jag är oerhört glad och tacksam att Östersunds fotbollsklubb sedan första början stöttat såväl mig personligen som stiftelsens arbete genom stipendieutdelningen, säger Ebbas pappa Stefan.

Förra året fick Emma Arnesson stipendiet av ÖFK och stiftelsen med motiveringen:

”Emma är en fantastisk vän och människa som var med och startade ”Hej Främling”, ett arbete som gett samhällseffekter i och runt Östersund utan like. Sättet att behandla medmänniskor på är klanderfritt och om fler vore som Emma skulle vi säkerligen ha ett bättre samhälle. Är det någon som är värd att bli uppmärksammad för att ha ett gott hjärta är det du Emma.”

På grund av pandemin har årets stipendieutdelning försenats eftersom utdelningen var tänkt att ske vid en hemmamatch inför publik i anslutning till årsdagen av händelsen. Då situationen inte ser ut att förbättras i år väljer ÖFK nu att dela ut stipendiet på ett annat sätt.

2020 års stipendiat som får ta emot Ebbas Hjärtan av Östersunds Fotbollsklubb är Jonas Hagström. Motiveringen lyder:

”Jonas, du är en person som har tid för alla och som verkligen visar att allt är möjligt.
Via din kör Rockin Pots har du tagit över Storsjöyran, Globen och kanske… världen? Tillsammans med människor ifrån olika bakgrunder är du en verklig och sann hjälte!”

Verksamheten i Stiftelsen Svenska Hjärtan baseras på gåvor från privatpersoner och företag.

– Gåvorna till stiftelsen kommer att ha en stor betydelse eftersom barn liksom vuxna växer oerhört mycket när deras goda gärningar uppmärksammas, säger Ebbas pappa Stefan.

Alla gåvor går oavkortat till stiftelsens arbete med stipendieutdelningarna och stipendiaterna. Stiftelsens styrelse arbetar helt ideellt. Du kan läsa mer om deras arbete på www.ebbasminnesfond.se.

FAKTARUTA:
Du som privatperson eller företagare kan stödja stiftelsens arbete.
Swish: 123 662 4894
Bankgiro: 5246-9574
Läs mer om stiftelsens arbete på www.ebbasminnesfond.se