Effektivt ÖFK besegrade Sirius med 3-2

ÖFK fortsätter att överraska. I dag söndag besegrade ÖFK IK Sirius på bortaplan med 3-2 efter två mål av Blair Turgott och en riktig delikatess av Henrik Bellman.

Efter cupmatchen i torsdags mot Nyköping BIS och avancemanget till gruppspelet i Svenska Cupen, stannade ÖFK kvar i Nyköping för att träna och reste upp till Uppsala under gårdagen. Motståndarna IK Sirius har överraskat stort i år med sitt fina offensiva spel.

ÖFK fick, precis som i matchen mot Nyköping, klara sig utan reservmålvakt och med Andrew Mills som målvakt efter det att både Aly Keita och Sixten Mohlin är bägge sjuka och Mills fick därmed göra debut i Allsvenskan.

ÖFK blev tidigt i matchen pressade av ett offensivt rusande hemmalag. De första 15 minuterna hade ÖFK det svårt att anfalla, men efter 17 minuter bröt ÖFK bollen långt ner på egen planhalva, Felix Hörberg kämpade på sin kant och fick snyggt in bollen till en fristående Blair Turgott som gjorde sitt fjärde mål för säsongen och ledningen med 1-0 var överraskande men otroligt rolig.

Efter ÖFK:s ledningsmål fortsatte hemmalaget att pressa ÖFK högt och efter 29 minuters spel fick Sonko Sundberg en varning efter en ”holding” av en Sirius-spelare.

Sirius hade efter halvtimmes spel ett bollövertag på 83-17 räknat i procent. Men målet hade alltså ÖFK gjort!

Andrew Mills hade en hel del att göra första halvtimmen, efter 37 minuters spel hade Sirius ett riktigt bra läge att kvittera, men Andrew Mills läste spelet bra och gjorde en fantastisk räddning. Debutanten i Allsvenskan visade att han har en otroligt hög nivå.

Eirik Haguan fick ett gult kort, sitt femte för året, i en närkamp i slutet av första halvleken. Stefano Vecchia fick ett bra frisparksläge som Mills räddade till hörna efter vissa problem. Ledning i halvtid för ÖFK med 1-0.

Mills började andra halvleken lika bra som han avslutade den första, lysande.

I 55:e minuten bytte ÖFK, Perry och Colkett ut och in med Mensiro och Bellman. Kvitteringen kom i 62:a minuten på en frispark som Elias Andersson slog genom ÖFK:s mur och in i mål.

I 69:e minuten, när ÖFK har varit nedtryckta på egen planhalva ända sedan halvtidsvilan, så bröt Blair Turgott bollbanan. Med tre man emot sig gjorde Turgott det enda rätta, slog bollen mellan benen på backen och i mål. 2-1 och ÖFK överraskar igen.

Det här var faktiskt första gången som ÖFK gjort mål i bägge halvlekarna i Allsvenskan.

Minuten efter ledningsmålet var Felix Hörberg helt fri men försökte lobba bollen över målvakten. Dock utan att lyckas.

Sista tio minutrarna blev riktigt svettiga för ÖFK-spelarna, Sirius fortsatte att trycka på och ÖFK försvarade sig och försökte satsa på kontringar. Och i en kontring gjorde Henrik Bellman sitt livs snyggaste mål i sitt liv, det första målet i Allsvenskan för hans del, på en passning från Ludvig Fritzson placerade han in bollen i målvaktens vänstra kryss.

Så vackert, så snyggt!

Blair Turgott, tvåmålsskytten, gick ut i 88:e minuten och in kom Francis Bapiste.

IK Sirius reducerade i 89:e minuten till 2-3 men ÖFK kunde sedan hålla undan och vinna matchen.