Enorm exponering av Östersunds FK 2017

Det är fantastiska siffror som Meltwater har presenterat i sin medieanalys av ÖFK.

Sammanlagt 27 619 artiklar online har handlat om den jämtländska klubben under 2017.

– För att få samma räckvidd via annonsering så skulle ÖFK behöva spendera miljoner. Det är ett väldigt fint PR-värde för klubben och för Östersund som stad, säger Sophie Hedestad som jobbar på omvärldsbevaknings-företaget Meltwater som står bakom rapporten.

Förutom de svenska tidningarna har ÖFK fått uppmärksamhet i bland annat Tyskland, Storbritannien, Turkiet, USA, Spanien, Holland, Rumänien, Italien och Vietnam.

– Matcherna mot Hertha, Arsenal och Bilbao har fått mest genomslag i internationell media. Att Östersunds FK fått så stort genomslag internationellt är fantastiskt. Efter deras medverkan i Europa League så har de satt både Östersund och Sverige på fotbollskartan” konstaterar Sophie Hedestad som jobbar på omvärldsbevaknings-företaget Meltwater som står bakom rapporten.

Tillsammans hade dessa publiceringar en potentiell räckvidd på cirka 20 miljarder, vilket framförallt är påverkat av de stora internationella publikationer som omnämnt Östersunds FK under året. Av det totala antalet artiklar har ÖFK omnämnts i antingen titel eller ingress i 38 procent, vilket är nyckeltalet för relevansen.

Tillsammans resulterar dessa nyckeltal i ett estimerat annonsvärde för exponeringen på cirka 1,4 miljarder SEK.

När det gäller sociala medier under 2017  har det publicerats 36 789 inlägg om Östersunds FK. Inläggen har tillsammans uppnått en potentiell räckvidd på cirka 501 miljoner, vilket resulterat i ett estimerat annonsvärde för exponeringen på 35 miljoner kronor.

Majoriteten av inläggen har kategoriserats som neutrala, men den positiva andelen har varit större än den negativa.

Endast Malmö FF har en större exponering än ÖFK i sociala medier av de allsvenska klubbarna.

Så här säger Östersunds FK:s ordförande Daniel Kindberg efter att ha studerat de fantastiska siffrorna som Meltwater kan visa upp:

– Det är en spännande framtid vi har framför oss. Det ska bli kul att se hur vår organisation kan utveckla detta vidare för att bli störst i Sverige och Skandinavien.

HÄR kan du läsa hela den stora rapporten från Meltwater om exponeringen av Östersunds FK.