Erick Brendon: ”Jag vill ge tillbaka till favelan, jag vet hur de har det”

Brasilianaren Erick Brendon har hjälpt ÖFK att bli ett bättre lag med sitt lugna trygga spel. Men vid sidan av planen brinner han för att hjälpa de fattiga i Rio De Janeiros kåkstäder.

–Jag vill ge tillbaka för jag vet hur det är. Jag har själv varit där, säger den 28-årige brasilianaren.

När vi kommer hem till Erick Brendons lägenhet i centrala Östersund slår värmen emot oss. Han kompenserar kylan ute med att ha lika varmt som det är hemma i Rio inomhus. Det är nästan omöjligt att förstå den omställning han har gjort. Från att leva i sexmiljoners staden Rio där solen och värmen är ständigt närvarande till den lilla staden i Jämtland där sommaren är sval och vintern kall.

Dessutom har Erick sin familj och dotter där, på andra sidan jordklotet. Dottern är sju år och bor med sin mamma som Erick inte lever ihop med längre. Svaret på hur han klarar av det är Gud. Erick definierar sig som kristen och hittar sin kraft och styrka i Gud.

–Jag följer inte religioner. Jag följer en Gud som förändrade mitt liv, som aldrig lämnar mig ensam. Jag är tacksam för att Gud gav mig så underbara föräldrar, säger Erick som också har en storebror.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Erick Brendon är född och uppvuxen i en favela som heter Complexo do Alemão. Livet var inte alltid så lätt men det spelades alltid fotboll på gatorna och på skolan. Och även om livet var tufft så fick Erick alltid en massa kärlek från sin familj som han har tät kontakt med, i stort sett varje dag via telefon och Facetime. Ifjol kom hans mamma, pappa och dotter på besök i tre månader till Östersund. I år blir det svårare för dottern att komma då hon börjat på en internationell skola.

–Jag har sett till att min dotter får gå i en skola där hon får lära sig engelska, det är viktigt för framtiden. Det kan jag göra tack vare att jag spelar fotboll här. Jag spelar för min familj. Min dotter är mitt liv, säger han.

Runt halsen hänger ett halsband i silver med en amulett som föreställer en bild på honom och dottern. Han kysser den när det ska tas en bild. Det går inte att ta miste på hans starka kärlek till dottern som han fick redan som 21-åring.

Eventuellt kommer hans mamma och pappa på besök i vår för att se honom. Och Ericks flickvän från Rio ska också hälsa på i Östersund.

Åter till Ericks barndom. Hans fotbollstalang gav honom möjlighet att spela fotboll på akademierna Vila Olímpica da Manguera och Flamengo, som är en av de största klubbarna i Brasilien.

Hur kom det sig att du hamnade i Sverige, i Värnamo av alla ställen?

–En vän till mig i Norge visade en film på mig när jag spelade för en agent, som fortfarande är min agent, som visade den för Jonas Tern som ville ha mig till Värnamo. För mig var det en ny utmaning. Jag kom till Sverige i februari och det var så kallt, minns han.

Men det gick bra för Brendon, han var med och tog upp Värnamo till Allsvenskan 2021.
–Nu ska jag ta upp ÖFK till Allsvenskan. Jag och mitt team, säger han bestämt.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Vad är den största skillnaden på fotbollen i Sverige och Brasilien?

-Hemma är det mer tekniskt. Här springer man mer och det är mer fysisk kamp på planen. I Brasilien kan man inte springa för mycket. Det är så varmt. Ofta måste man spela matcher på natten när det är svalare.

Erick Brendon har skrivit på ett treårskontrakt med ÖFK. Förutom att han har ett mål att ta ÖFK till Allsvenskan så går hans liv ut på att hjälpa.
–Jag är i Sverige 10–11 månader per år och i december är jag i Rio och hjälper de fattiga i favelan.  Det har jag gjort i fem år nu. Även innan det så har jag hjälpt människor.

När Erick kommer hem har han med sig ÖFK-kläder, skor och annat som han skänker till barnen i favelan. Han delar också ut matpåsar till de fattiga tillsammans med sina vänner. Han ordnar med fotbollsmatcher för barnen. Barnen blir så lyckliga så de gråter.

Erick visar mig videos på Instagram när han är ute i favelan och delar ut sakerna. Barnen bokstavligen klättrar på honom och kysser skorna de får.
–Det gör mig så lycklig! De har fattiga föräldrar och har det inte så lätt.

Supportrarna i Östersund tycker han om.
–De är varma och snälla. Ibland på stan kommer det fram barn och vill fota och ha en kram. Det känns bra, speciellt för mig som bor långt ifrån min familj. Jag känner mig välkommen här. Vi spelar alltid för den tolfte spelaren, supportrarna.

Erick umgås mest med Malcolm Stolt som han bor granne med. Han åker med honom på varje träning. Han har också en bra relation med Yannick Adjoumani och Simon Kroon. På frågan om vem av spelarna han skulle ta med sig på en öde ö är svaret Adjoumani.
–Han är alltid glad och både jag och han har liknande livssituation med att vara långt ifrån sin familj.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Vad tycker du om att göra när du är ledig?

–Jag kollar på film och lyssnar på musik. Jag älskar musik. Jag tycker om att shoppa på mataffären och när det är varmt gillar jag sjön även om det inte är som havet i Rio, säger han med ett leende.

Erick har lärt sig att gilla svensk mat, särskilt köttbullar och potatis. Han har också lärt sig några meningar på svenska.

På måndag den 22 januari lämnar truppen svensk mark för att åka på läger i två veckor i Alicante, Spanien.
–Det blir ett bra tillfälle att lära känna varandra. Det är viktigt att umgås mycket även utanför planen. Vi måste förbereda oss inför säsongen med Svenska cupen och Superettan, avslutar han.

MALIN A JUNKKA

Kontraktsituation: 2024–2026