Ett nytt Sundsvall som ÖFK möter i första träningsmatchen

På lördag 25 januari spelar ÖFK sin första träningsmatch för säsongen mot GIF Sundsvall i Nordichallen i Sundsvall. Avsparkstid är klockan 16.00 och det är i mycket ett nytt Sundsvall som ÖFK nu möter.

GIF Sundsvalls degradering till Superettan kom för många som en stor överraskning, anledningen var att säsongen 2018 gjorde Sundsvall under Joel Cedergren, ett fantastiskt arbete och fick ihop laget på ett fantastiskt sätt.

Med Linus Hallenius i storform 2018, han gjorde 18 mål och 6 assist den säsongen, dessutom hade Sundsvall Maic Sema som hann med 7 mål på 23 matcher, Batanero i högform, Carlos Graciai magisk form och David Haro Iniesta som tillsammans med en mängd andra spelare och ledare, såg till att Sundsvall gjorde en makalös säsong.

GIF Sundsvall slutade då på åttonde plats, bara fem poäng bakom ÖFK som blev sexa. Men det var då det. Förra säsongen (2019) blev ingen höjdare, allt började dock riktigt bra säsongen 2019 för Giffarna. Oavgjort i premiären mot heta Djurgården på bortaplan, 2-2. Sedan följde man upp poängen på Tele 2 med en seger mot Malmö FF hemma med 3-1 i en fantastisk match. Men sen var det roliga slut.

Giffarna låg i bottenträsket under större delen av säsongen och på slutet fick tränaren Joel Cedergren gå och istället kom Tony Gustafsson in och försökte rädda Sundsvall kvar i Allsvenskan.

Nu blev det inte så, Giffarna slutade på 15:e plats och därmed åkte de ur Allsvenskan. Nu börjar Sundsvall om i Superettan och gör det utan Linus Hallenius som lämnade i höstas för spel på Cypern, borta är också Peter Wilson som lämnade för klubben Sheriff i Moldavien. Borta är också Batanero som fortfarande är klubblös. Plus en hög andra spelare som lämnat klubben.

Bland nyförvärven hittar vi Johan Andersson som inte fick speltid i Djurgården utan lånas ut för säsongen till Giffarna. Pontus Engblom, har vänt hemåt från en tid i Norge och blir även han en bra förstärkning. Kvar bland spanjorerna är Juanjo Ciércoles Sagra och Marc Mas Costa.

Ny i tränarstaben hittar vi Henrik Åhnstrand, Tommy Naurin och Andreas Pettersson. Åhnstrand och Pettersson var assisterande tränare förra säsongen, Naurin är före detta målvakt och lagkapten i Gif Sundsvall och var förra säsongen målvaktstränare i klubben.

Matchen mellan GIF Sundsvall och Östersunds FK sänds på Dplay, en streamingtjänst där alla Allsvenskan matcher senare kommer att sändas.

ÖFK-tv kommer att sända från Nordichallen cirka en timme före avspark där ni får laguppställningar och andra nyheter inför matchen. Köp biljett till matchen i Nordichallen här!

Så här gör du för att skaffa Dplay!