Förbundet kommentar: ÖFK hade fått spela i Superettan 2013 oavsett eget kapital

Under de senaste dagarna har mycket skriverier handlat om att ÖFK inte skulle ha fått sin elitlicens 2013 när laget gick upp från division I till Superettan i fotboll. Men nu klargör Svenska Fotbollförbundet att när det gäller elitlicensen 2013 så har ÖFK aldrig varit i farozonen att inte få spela Superettan – oavsett hur det egna kapitalet sett ut.

Utöver det har Svenska Fotbollförbundet informerat Uppdrag Granskning om detta – utan att de har tagit med detta i programmet.

Regelverket hos Svenska Fotbollförbundet för att få spela i Superettan och Allsvenskan är hårda. Det måste finnas ett positivt eget kapital när man går in i en ny säsong för att få elitlicens.

Diskussionerna den senaste tiden i media har handlat om Restaurang Hörnsparken som ägs av Östersunds FK men som i verksamhetsberättelsen för 2012 upptogs felaktigt som såld. Restaurangen såldes aldrig utan togs upp i bokföringen till ett värde av 3,1 miljoner kronor, allt enligt den värdering som utfördes dels 2013 men också 2016.

Oavsett restaurangens värde/och/eller försäljning så hade Östersunds FK fått spela i Superettan säsongen 2013.

Svenska Fotbollförbundets licensnämnd bekräftar nu att att så är fallet och förklarar hur prövningen av licensen gick till 2012/2013.

-Det första bokslutet som licensprövas är det som lämnas in av klubben 31 december 2012 och det ligger i grund till elitlicensen som ska ges för 2014. Någon elitlicens har man inte första året, säger Rickard Jonsson, licensnämndens ordförande till ÖFK.

-Hade ÖFK haft ett negativt eget kapital, hade klubben fått göra en handlingsplan och vi gör en bedömning om den är realistisk eller inte. Är den realistisk och ekonomin i balans under året får klubben elitlicens för 2014.

Svenska Fotbollförbundet bekräftar för Östersunds FK att de har varit i kontakt med Uppdrag Granskning och informerat dem om detta. Trots det har alltså Uppdrag Granskning valt att inte ta med dessa uppgifter i sitt program om Östersunds FK.