Förlust för ÖFK hemma mot Hammarby

ÖFK lyckades inte upprepa det fina spel som laget hade mot IK Sirius för en vecka sedan. Hammarby blev allt för svåra och vann till slut med 3-1.

En enda förändring i startelvan jämfört med matchen mot IK Sirius för ÖFK, den att Aly Keita är tillbaka i målet igen efter sjukdomen.

I övrigt en fyrbackslinje där Sonko Sundberg agerade högerback. Tyvärr fick ÖFK göra sitt första byte redan efter fem minuters spel när Thomas Isherwood två gånger om satte sig ner på konstgräset och tog sig för högerbenet. Ronald Mukiibi kom nu in istället och vi får väl hoppas att U21-landslagsmannen Isherwood snart är tillbaka igen.

ÖFK:s första avslut kom från Charlie Colkett som sköt ett skott utifrån som gick precis utanför Hammarbys målvakt David Ousted. Strax därefter kom ett skott på Ousted från Isak Ssewankambo, ett skott som Hammarbymålvakten räddade hyfsat enkelt.

Det här blev en smårolig match där två spelande lag försökte spela offensivt. Spelet pendlade fram och tillbaka och tv-publiken tyckte nog att det var en riktigt bra match.

Hammarby skapade några farliga lägen under de 45 första minuterna, ändå var känslan att ÖFK hade kontroll på dessa lägen.

Regn, plus bra grader och bitvis hård vind var ingredienser i den här matchen som självklart påverkade spelarna.

Hammarby tog ledningen med 1-0 efter 53 minuters spel när Gustav Ludwigson på en retur. Tung start för ÖFK av den andra halvleken som ändå var helt ok för ÖFK:s del.

ÖFK gjorde ett trippelbyte efter drygt tio minuters spel av andra halvleken. Sam Mensiro, Francis Baptiste och Jerell Sellars kom in istället för Sonko Sundberg, Charlie Colkett och Felix Hörberg.

0-2 kom efter 63 minuter när Hammarby spelade riktigt bra och målet kom snyggt från Alexander Kacaniklic.

0-3 kom efter 74 minuters spel och den här gången var det Aron Johansson som höll sig framme i straffområdet.

ÖFK:s spel haltade rejält i andra halvleken, det som såg bra ut i första fanns där inte längre. Laget kämpade och slet för att komma ikapp men förgäves.

Reduceringen till 1-3 kom efter 79 minuters spel genom Blair Turgott, ett mål som gav spelare och ledare lite hopp. Samtidigt byttes Nebiyou Perry ut och Nikolaos Dosis in.

ÖFK kom nu bra tillbaka i matchen och hade en riktigt bra period. Men det räckte inte till poäng denna gång. Om en vecka spelar ÖFK nästa match i Allsvenskan, då bortamatch mot Mjällby.