Förlust för ÖFK mot Elfsborg

ÖFK förlorade hemmamötet mot IF Elfsborg med 0-1 efter en dramatisk match med mängder av chanser. Elfsborg fick visserligen en utvisning i mitten av andra halvleken men ÖFK kunde inte kvittera.

ÖFK hade gjort två förändringar i startelvan inför den här matchen jämfört med hur det såg ut i matchen mot IFK Göteborg. In i startelvan fanns nu Jerell Sellars och Rewan Amin och Ludvig Fritzson och Kalpi Outtara fanns båda på bänken.

Bägge två är slitna och behövde få lite vila istället för att spela 90 minuter i denna match. Redan före matchen stod det klart att en trepoängare var väldigt välbehövlig, detta eftersom Kalmar besegrade BK Häcken borta med 2-0 och närmade sig ÖFK i tabellen.

ÖFK levde farligt vid ett flertal tillfällen de första tio minuterna, Elfsborg var gång på gång en hårsmån från att göra 1-0 och hade inte Keita storspelat hade Elfsborg gjort 1-0 tidigt i matchen.

Jesper Karlsson, Elfsborgs supermålskytt med sex mål inför den här matchen, var bra så långt i matchen.

ÖFK:s första läge kom efter elva minuter när Blair Turgott fick en djupledsboll och kom hyfsat fri men för långt ut till höger, skottet från Turgott räddades av Elfsborgs målvakt Tim Rönning. ÖFK hade nu en period på några minuter där de lyfte upp spelet och fick samtidigt lite andrum efter Elfsborgs fina inledning.

ÖFK var efter 18 minuters spel ytterst nära att ta ledningen när Noah Sonko Sundberg tog sig fram mot straffområdet och sköt ett skott som strök Rönnings vänstra stolpe! Oj, så nära det var att ÖFK gjort 1-0 där.
Nebiyou Perry snurrade friskt på sin vänsterkant och var efter 32 minuters spel nära att få fram bollen på fötterna på Sellars som dock inte nådde ändå fram. Bra spel och Elfsborg visade ännu en gång att de inte hängde med Perry där.

Elfsborg hade flera riktigt bra chanser att göra 1-0 i första. Men spelet var öppet och det hade lika gärna kunnat stå 2-2 efter första halvleken.

Andra halvleken var inte mer än 4,5 minut gammal när Jesper Karlsson, Elfsborgs stora målskytt, fick en träff som gav gästerna ledningen med 1-0. En olycklig start på andra halvleken för ÖFK.

I 63:e minuten fick Jerell Sellars en djupledsboll av Sonko och var fri när han blev fälld av Simon Strand som fick rött kort. Frisparken som ÖFK fick var fyra meter utanför straffområdet och Colketts skott tog tyvärr i muren.

ÖFK gjorde sina första byten i 65:e minuten när Ludvig Fritzson och Kalpii Outtara kom in istället för Jerell Sellars Rewan Amin.

Charlie Colkett fick ett bra läge utanför straffområdet, ingen gick på honom och skottet var perfekt, dock fick Rönning upp en hand och räddade. Otroligt snyggt skott och riktigt nära kvittering. Ludvig Fritzson var otroligt nära att styra in 1-1 minuten efter och spelet 11-10 såg riktigt lovande ut så långt.

Efter 76 minuters spel gjorde ÖFK sitt tredje byte när Francis Baptiste gjorde debut i Allsvenskan för denna säsong. Ut gick Blair Turgott.

ÖFK tryckte på sista 20 minuterna och Elfsborg var knappt över på ÖFK:s planhalva. Eirik Haugan gick ut i 88:e minuten och in kom Ronald Mukiibi.

ÖFK förlorar efter fem raka kryss och möter nu AIK borta på torsdag på Friends Arena.