Förlust för ÖFK mot Norrköping på bortaplan.

Efter 2-1 hemma mot IFK Norrköping för en vecka sedan var det många som trodde och hoppades på favorit i repris. Men så blev det nu inte. Hemmalaget IFK Norrköping vann mot ÖFK med 3-0.

Ian Burchnall gjorde tre förändringar i sin startelva jämfört med den första matchen mot IFK Norrköping i söndags. In kom Tom Pettersson, Noah Sonko Sundberg och Alex Purver. Rewan Amin var ju avstängd efter tre gula kort, Eirik Haugan och Sam Mensiro utgick båda två i förra matchen och har tränat i veckan men är inte helt fria från skador.

Norrköping gjorde totalt fem byten jämfört med matchen mot ÖFK på Jämtkraft Arena, tränaren Jens Gustafsson är tvungen att gå runt på många spelare just nu eftersom Norrköping är vidare i kvalet till Europa League och ska närmast möta FK Liepaja från Lettland.

Aly Keita visade väldigt snabb hur viktig han är för laget när han i sjätte matchminuten gjorde en vacker fotparad när Christoffer Nyman kom helt fri. Keita läste situationen bra och gjorde sig stor och sedan räddade med sin högerfot.

Norrköping pressade ÖFK vid ett flertal tillfällen under den första halvleken, att säga att hemmalaget var det bättre laget var sanningsenligt. Ian Burchnall försökte att samla laget när Dino Islamovic låg ner och hade ont i sina ben. Pratade troligen om vikten att stå upp bättre och inte tappa positionerna i försvarsarbetet.

Ett ledningsmål för IFK Norrköping låg i luften och kom efter 42 minuter då Jordan Larsson gjorde sitt elfte mål för säsongen. Två minuter senare kom 2-0 genom Kalle Holmberg.

Ian Burchnall gjorde två byten i halvtid, ut gick Marco Weymans och Francis Baptiste, in kom istället Ludvig Fritzson och Thomas Isherwood. Men 3-0 kom efter 49 minuter spel genom Christoffer Nyman och då var matchen över för ÖFK:s del.

ÖFK möter i nästa match Malmö FF på hemmaplan på söndag eftermiddag.