Förlust för ÖFK mot Sirius i hemmapremiären

ÖFK förlorade hemmapremiären mot Sirius på Jämtkraft Arena med 0-2 efter bitvis bra spel från hemmalaget. ÖFK skapade några hyfsade chanser men kunde aldrig få in bollen.

ÖFK kände sig tvungna att göra tre byten jämfört med matchen mot Hammarby. Ronald Mukiibi, Charlie Colkett och Simon Kroon började på bänken, istället in med Sam Mensiro, Ludvig Fritzson och Blair Turgott. Anledningen var först och främst att dessa tre spelare troligen inte skulle hålla för 90 minuter till och därmed hoppas och tror Ian Burchnall och hans ledarstab, att trion ska vara fräscha nog att starta i matchen mot Örebro på söndag.

Värmen, jo det går att klaga på den ibland, gjorde att spelarna allt eftersom matchen gick blev rejält trötta.

Domaren Mohammed Al-Hakim hade före matchen bestämt att när det behövdes skulle genomföras så kallade cooling-brake, kort och gott möjlighet att svalka sig.

Första tio minuterna bjöd på omväxlande spel, Sirius hade två bra lägen, bägge på nickar strax utanför Aly Keitas stolpar.

ÖFK hade också en halvchans när Ludvig Fritzson satsade på skott utifrån. Men Sirius började matchen bäst och pressade ÖFK högt upp hela tiden. Något som gjorde spelarna i hemmalaget lite frustrerade och konfunderade. Sirius pressade med alla tre anfallsspelare, Yukiya Sugita, Mohammed Khalid Saied och Stefano Holmqvist Vecchia.

Intressant med årets upplaga av ÖFK är att laget överraskar då och då med snabba hörnor, långa öppnande bollar från Aly Keita eller någon annan som helt plötsligt slår den där långa långa bollen som förr eller senare kommer att ge utdelning.

Noah Sonko Sundberg ville ha straff efter drygt 25 minuter efter att ha blivit dragen i tröjan. Domare Al-Hakim valde dock att fria.

Rewan Amin åkte på ett gult kort i 32:a minuten när han såg till att Elias Andersson fick bita i konstgräset.

Sammanfattningen av första halvleken var att Sirius hade lite mer boll första 25 minuterna. ÖFK tog över lite i bollinnehav men Sirius hade de bästa möjligheterna.

I 52:a minuten får sedan Sirius ett jätteläge och till slut fick Elias Andersson en drömträff och 1-0 till gästerna var ett faktum. ÖFK tappade markeringen i ett tidigare skede och då tog Sirius chansen och gjorde 1-0.

ÖFK gjorde sedan tre byten samtidigt och detta skedde i 56.e minuten när Charlie Colkett, Ronald Mukiibi och Simon Kroon kom in. Utgår Isak Ssewankambo, Ludvig Fritzson och Sam Mensiro. Ian Burchnall kände helt enkelt att något behövdes göras och detta i god tid.

Observera att detta var de tre spelare som startade i matchen mot Hammarby som nu alltså fick komma in.

ÖFK:s bästa chans kom efter 64 minuters spel när Simon Kroon fick med sig bollen i kamp mot tre Siriusspelare och avslutet kom från Jordan Attah Kadiri som sköt precis utanför Sirius mål.

Anfallet efter var det Blair Turgott som fick en lysande djupledspassning och sköt i halvdåligt läge ett bra skott. Två bra möjligheter på en minut. Rewan Amin fick i anfallet efter ytterligare ett skottläge långt utifrån, något som inte gav Lukas Jonsson några problem.

ÖFK hade sedan en period då laget inte skapade särskilt mycket, Sirius gjorde det riktigt bra och tryckte tillbaka ÖFK på egen planhalva. Sirius hade en riktigt bra chans att göra 2-0 men Keita fick bollen under sig på ett skott från nära håll.

I 79:e minuten fick Kadiri en riktigt bra möjlighet sedan han fått med sig bollen inne i boxen. Två tre Siriusspelare kastade sig ner och täckte ut bollen.

Blair Turgott gick ut i 80:e minuten och in kom istället Nebiyou Perry. Turgott hade sprungit sig trött och in kom istället lite speed och pigga ben.

2-0 till Sirius kom i 85:e minuten efter tidigt bolltapp av ÖFK och Axel Björnström kunde slå in Sirius andra mål otagbart för Aly Keita.