Förlust hemma för ÖFK mot Mjällby

ÖFK har fortsatt svårt att ta poäng på hemmaplan, ikväll vann Mjällby mot ÖFK med 1-0 efter en match där klara målchanser lyste mestadels med sin frånvaro.

ÖFK gjorde ett enda byte i startelvan jämfört med segermatchen mot Kalmar FF, Marco Weymans gick ut och Kalpi Outtara gick in.

ÖFK började matchen bra, även om spelet var jämnt så hade vi en bra känsla i kylan på Jämtkraft Arena. ÖFK och framför allt Simon Kroon tillsammans med Jordan Attah Kadiri försökte och försökte att låsa upp Mjällby-försvaret utan att lyckas ända fram.

Mjällbymålvakten Marko Johansson hade en del att stå i men någon riktigt riktigt het målchans skapade ÖFK inte i första halvan.

Mjällby däremot, ofta med David Batanero, ni vet GIF-Sundsvall spelaren förra säsongen, hade en del skott mot Aly Keita utan att göra mål.

ÖFK hade två halvfarliga frisparkar, Rewan Amin tog hand om första och Charlie Colkett den andra. Bägge två gick över ribban.

Spelet böljade upp och ner, fram och tillbaka. Mjällby skapade lite mer chanser än ÖFK sett till de första 45 minuterna. Framför allt sista kvarten var Mjällby vassare än ÖFK.

ÖFK:s laguppställning med två wingbacks var en bra taktik i första halvleken men visst saknades lite framåt för ÖFK:s del.

Inga byten gjordes i paus, däremot gjorde ÖFK en lite förändring i sättet att spela, nu blev det 3-4-3 spel. Ett sätt att få lite spelövertag på mittfältet kanske?

ÖFK gör ett dubbelbyte i matchens 64:e minut, ut gick Simon Kroon och Charlie Colkett och in istället med Blair Turgott och Nebyou Perry.

ÖFK:s spel blev lite bättre efter dubbelbytet, mer rörelse även om inga större målchanser skapades.

Nästa byte för ÖFK kom i 67:e minuten när Kalpi gick ut och in istället med Marco Weymans. Kalpi håller ännu inte för spel i 90 minuter och om sex dagar är det dags för ny match, denna gång mot Falkenberg.

Mjällby tog ledningen efter 73 minuter och chansen kom från vänsterkanten och David Löfquist gjorde målet.

ÖFK gjorde sitt sista byte när Thomas Isherwood och Rewan Amin gick ut och in med Ludde och spanjoren Martin.

Matchen slutar alltså med förlust för ÖFK med 0-1 och nästa match för ÖFK blir nu Falkenberg på bortaplan på lördag.