Förlust i avslutningen för ÖFK borta mot MFF

ÖFK förlorar sista matchen borta mot Malmö FF med 0-4 efter en olycklig start med underläge 0-2 efter åtta minuter spel. Därmed slutar ÖFK på en 13:e plats i Allsvenskan i sin femte säsong.

Det kändes nog konstigt för många ÖFK:are att fokusera på match efter fredagens tragiska trafikolycka när styrelseledamoten Robert Sundqvist omkom och akademichefen Stefan Lundin skadades svårt. Men den sista omgången av Allsvenskan ska färdigspelas och att möta svenska mästarna, Malmö FF på bortaplan är en otroligt svår uppgift, det förstår nog alla.

Robert hedrades med en tyst minut före matchen.

ÖFK fick sämsta tänkbara start i matchen med en indirekt frispark för MFF, detta eftersom ÖFK:s målvakt Aly Keita tog upp bollen, la ner den på planen och sedan tog upp bollen på nytt. Det här är förstås inte tillåtet och därmed blev det indirekt frispark inne i straffområdet. 1-0 till hemmalaget redan efter sex minuters spel genom Anders Christiansen. Christiansen slog bollen rätt upp i nättaket och då spelade det ingen roll att ÖFK:s mur försökte täcka.

2-0 kom på ett långt inkast och Isaac Kiese Thelin gjorde målet som kändes som en kalldusch för ÖFK. Då hade det gått åtta minuter av första halvleken.

ÖFK försökte att skapa lite lägen och vaskade fram två hyfsade hörnor och framför allt fick laget lite lugn och ro när man väl hade bollen.

Efter 29 minuters spel fick Malmö FF straff eftersom domaren ansåg att ett skott tog på Ronald Mukiibi, domaren ansåg att det var hands men på reprisbilderna kändes det som om bollen gick på ryggen. Hur som helst, straff blev det och Anders Christiansen gjorde sitt andra mål i matchen.

Erik Larsson gjorde 4-0 till MFF efter 34 minuters spel efter riktigt bra spel av hemmalaget i straffområdet.

Blair Turgott skapade ett bra läge efter 41 minuters spel men hans skott gick över men gav ändå en hörna. Detta var ÖFK:s bästa läge i första halvleken.

ÖFK gjorde två byten i halvtid, in med Malcolm Stolt och Nikolaos Dosis, ut gick Charlie Colkett och Henrik Bellman.

Francis Baptiste kom in efter 83 minuters spel och ut gick Blair Turgott. Sam Mensiro gick ut efter 90 minuter och in kom då Alex Purver.

ÖFK avslutar alltså säsongen med sex raka förluster och nu får spelare och ledare semester i några veckor, Pero och Amir kommer inte att ha någon mer samling med spelarna efter hemkomsten till Östersund i morgon måndag. Samling igen för laget i början av januari då blir det uppladdning mot ÖFK:s sjätte säsong i Allsvenskan.