Förlust i premiärderbyt

Superettansäsongen 2024 är äntligen igång och den startade för ÖFK:s del med derbyförlust på bortaplan mot GIF Sundsvall med 0-1. Detta i en match som enkelt kan sammanfattas som en typisk premiär med derbykaraktär.

Premiär och derby i en och samma match. Inte undra på att Falkarna hade vallfärdat till Sundsvall denna påskafton för att visa sitt stöd för ÖFK. ÖFK började matchen med en 4-3-2-1 uppställning där Ahmed Bonnah startade ensam på topp med Perry, Kroon och Musolitin strax bakom Bonnah.

Simon Kroon var otroligt nära att ge ÖFK ledningen med 1-0 redan efter 30 sekunders spel med ett läge mitt i straffområdet. Tyvärr fick inte Simon någon riktigt bra träff på bollen som gick mer längst mållinjen än mot mål.

Första halvleken dominerades av ÖFK när det gällde bollinnehav och det dröjde nästan 15 minuter innan GIF Sundsvall hade bollen i närheten av ÖFK:s straffområde. ÖFK hade som sagt var kontroll på bollen och gjorde vad de kunde för att komma igenom Giffarnas trebackslinje.

Foto: David Lidström Hultén

I 39:e minuten hade Nebiyou Perry ett fantastiskt läge att göra sitt och ÖFK:s första mål i Superettan 2024. Skottet gick dock precis utanför målvakten i GIF Sundsvall, Jonas Olssons högra stolpe. Så långt 2-1 i riktigt bra chanser till ÖFK och de nära 500 tillresta ÖFK-fansen kände förhoppningar om en bra påskafton i halvtid.

Det syntes hos bägge lagen att det fanns både premiärnerver och derbynerver i den här matchen, och om första halvleken bjöd på hyfsat spel så blev den andra halvleken mer tillknäppt och chansfattig.

I 55:e minuten hade Perry ytterligare en bra möjlighet att göra 1-0 till ÖFK, med en bländande teknik drog han bort två försvarare och sköt ett skott som styrdes ut till en resultatlös hörna.

Första halvan av andra halvleken bjöd som sagt var inte på något skönspel från något av lagen. Första ÖFK-bytet kom efter 68 minuter när Jamie Hopcutt kom in istället för Ahmed Bonnah. Hopcutt fick springa mycket och samspelet mellan honom och Perry lovar mycket för framtiden.

Efter en lång frekvens av ställningskrig mellan de bägge Norrlandslagen i Superettan kunde GIF Sundsvall på övertid, i 94:e minuten avgöra matchen med 1-0 genom Pontus Engholm. Känslan när de 500 ÖFK-fansen lämnade NP3 Arena i Sundsvall var ändå att ÖFK visade att säsongen 2024 kommer att bli mycket intressant.

-Vi dominerade spelet men så här är det ibland med fotboll. Jag är glad att vara tillbaka och få spela med ÖFK. Vi får lära oss av misstagen som vi gör, menade Jamie Hopcutt till Discovery Plus efter matchen.

GIF Sundsvall v Östersunds FK 1-0 (0-0)
Målskytt:
Pontus Engholm (94)
Publik: 3457
Varningar GIF Sundsvall: Forsberg, Hudu
Varningar ÖFK: Suljic, Hedenquist, Brendon
Byten ÖFK: 68:a Hopcut (in), Bonnah (ut), 77:e Marklund (in) Kroon (ut), Norrby (in) Brendon (ut), 87:e Musolitin (ut), Nader (in)