Förlust mot Eskilstuna för ÖFK i jämn match

Det blev 1-2 mellan ÖFK och AFC Eskilstuna i Allsvenskans 18:e omgång inför 4 875 åskådare.

ÖFK:s tränare Ian Burchnall överraskade många genom att ta ut unga 19-åringen Nebiyou Perry i startelvan. Perry kom till ÖFK i ”sommarfönstret” och har visat framfötterna på träningarna och därför kändes det naturligt att han också skulle få vara med från start.

Redan i tredje minuten hade debutanten Perry ett bra läge men AFC:s backar rensade undan i sista sekunden. Det syntes att unge Perry var väldigt spelsugen och samtidigt verkade det som om AFC Eskilstuna blev lite överraskade av laguttagningen av Perry.

Jamie Hopcut framspelad av Perry hade ett riktigt bra läge i sjätte minuten men kom lite för långt ut och den möjligheten försvann iväg.

Dino Islamovic hade den bästa möjligheten att göra 1-0 när han fick en underbar boll av Charlie Colkett inne i straffområdet, tog ner bollen men målvakten i AFC, Ihor Levchenko tog steget ut och störde Dino. Dino fick trots det iväg ett skott som Ihor räddade.

Trots tre bra lägen tidigt i matchen för hemmalaget var AFC Eskilstuna allt annat än ofarliga. I 16:e minuten blev det visst missförstånd i ÖFK:s straffområde och Adi Nalic chippade in 1-0 till gästerna. Snacka om kalldusch för ÖFK!

ÖFK tappade sedan lite av sitt fina spel som inledningsvis hade gett en mängd lägen. Men kvitteringen kom i 42:a minuten i en tilltrasslad situation framför mål som avslutades med att Hosam Aiesh fick in bollen och därmed kvitterat.

Andra halvlekens start liknade rätt mycket de sista 20 minutrarna i den första halvleken. ÖFK slarvade för mycket och hade alldeles för många bolltapp vilket innebar att Eskilstuna skapade flera farliga chanser.

Debutanten Nebiyou Perry lämnade planen i den 74:e minuten och fick en underbar applåd och tack för sitt slit i sin först allsvenska match. Samtidigt byttes också Ronald Mukiibi ut och in istället med Marco Weymans.

I de sista minuterna av matchen får AFC Eskilstuna en kontring och Adi Nalic placerar in 1-2 i bortre hörnet för gästerna.