Förutsättningarna inför matchen mot BK Häcken

På söndag spelar ÖFK borta mot BK Häcken i Svenska Cupens sista gruppspelsmatch. För ÖFK räcker det med att spela oavgjort mot BK Häcken för att gå vidare till kvartsfinal. Här nedan reder vi ut hur kvartsfinalerna spelas och förutsättningarna för att ta sig dit.

Efter 5-0 borta mot Eskilsminne och 4-0 hemma mot GAIS möter ÖFK på söndag BK Häcken på bortaplan. Matchen startar klockan 14.30 och sänds i C-more. Förutsättningar för att ÖFK ska ta sig vidare till kvartsfinal är riktigt bra. Ett oavgjort resultat i matchen räcker för att ÖFK ska kvalificera sig för kvartsfinal.

Här kan du se resultaten, tabeller och de återstående matcherna i ÖFK:s grupp.

-Men så kan vi inte tänka, vi kommer att gå för seger, då får vi dessutom hemmaplansfördel i kvartsfinalen, säger Ian Burchnall inför matchen mot BK Häcken på Bravida Arena i Göteborg.

BK Häcken har alltså sämre målskillnad än ÖFK, 7-0 i målskillnad jämfört med ÖFK:s 9-0. Till kvartsfinalerna går bara det lag som vinner sin grupp, de åtta gruppsegrarna lottas och möts i en avgörande match som spelas 14-15 mars.

Semifinalerna spelas preliminärt helgen 21-22 mars.

De fyra bästa gruppsegrarna utifrån poäng och målskillnad, får hemmaplansfördel i kvartsfinalerna. Lottningen i kvartsfinalerna genomförs direkt efter cupmatchen mellan AIK och Kalmar på måndag och kommer att sändas i Fotbollskanalen någon gång efter 21.15.

I semifinal och final är det också fri lottning om motstånd och vilka/vilket lag som får hemmaplansfördel.

Här kan du se tabeller, resultat och de återstående matcherna i Svenska Cupen.