Förutsättningarna inför matchen mot Örebro SK

I morgon söndag klockan 15.00 möts två lag i Superettan som har fått en lite knackig start på säsongen. Tabellelvan Örebro har en poäng mer än ÖFK inför matchen. Tittar vi tillbaka på tidigare möten mellan lagen brukar det kunna bli en målrik match på Jämtkraft Arena på söndagen.

Undantaget för det påståendet kom dock i förra säsongens första möte mellan lagen. Den 9 april spelade lagen 0-0 på Behrn Arena i Örebro. Men ÖFK hade bästa läget att göra mål när Erick Brendon sköt en frispark som Sebastian Karlsson Grach nickade i ribban.

Returmötet lagen emellan i den 28:e omgången blev däremot en riktigt häftig och rolig match i höstrusket på Jämtkraft Arena. ÖFK satte högsta fart från start och André Österholm gjorde 1-0 efter sju minuters spel. ÖSK kvitterade innan samme Österholm gjorde 2-1 och Mykola Musolitin kunde göra 3-1. Innan paus gjorde Lucas Shlimon för Örebro 2-3 och det var en spännande match igen.

Men när Albin Sporrong gjorde 4-2 i den 80:e minuten var matchen avgjord. Då spelade det ingen roll att Örebros stora målskytt, Karl Holmberg, slog in reduceringen och matchens sista mål i 88:e minuten.

Går vi tillbaka till säsongen 2022 förlorade ÖFK borta med 0-1, men hemma på Jämtkraft Arena vann ÖFK med 2-0 efter två mål av Chovanie Amatkarijo.

Säsongen 2021 när bägge lagen spelade i Allsvenskan vann ÖFK hemma med 5-0 efter tre mål av Blair Turgott. Övriga målskyttar då var Sonko Sundberg och Ahmed Awad.

Örebro har i år tagit sex poäng, gjort sex mål framåt och släppt in sju mål. Förlusterna har kommit mot Skövde (0-1), Sandviken (1-2) och Östers IF (0-2). Faktum är att Örebro började med tre raka förluster innan första segern kom mot Varberg med 3-1.

Bästa målskytt är inte helt överraskande Kalle Holmberg som så här långt gjort tre mål och två assist på de fem omgångarna som har spelats. ÖFK kommer till spel efter förra helgens 0-0 match borta mot Helsingborg och jagar en seger för att klättra i tabellen och få lite distans neråt i tabellen.

Matchen på Jämtkraft Arena startar 15.00 i morgon söndag och vädret väntas bli perfekt med +12 grader och lite sol.