Fritzson hade tålamodet och tog sin plats

Det blev inte mycket speltid under det första året.

Ibland fick han inte ens resa med till bortamatcherna.

Men Ludvig Fritzson hade tålamodet att vänta på sin chans.

Nu är given i startelvan.

Östersunds FK slickar såren efter förlusten mot Häcken. En match där man inte kom upp i sin rätta nivå.

– Vi började ganska bra de första 10 minuterna. Men då de gjorde 1–0 så tog de över och tryckte tillbaka oss. Jag tyckte att vi hade ett bra snack i paus och försökte verkligen i andra halvlek. Men vi skapade inte så heta målchanser som vi hade behövt, säger Ludvig Fritzson.

Hur ser du på att nå en topp 3-placering?

– Vi har ju chansen och det är upp till oss själva. Det är klart att vi tror på att vi tar en av de placeringarna. Det är ju så klart jätteroligt att spela matcher som betyder så mycket. Det hade varit betydligt tråkigare att ligga i ingenmansland i tabellen.

Själv har han haft en lång resa fram till en given plats i truppen.

– Det är klart att det har varit tufft. Särskilt jobbigt var det förstås de bortamatcher som jag inte ens fick åka med. Men jag har hela tiden kämpat och försökt ha tålamod. Jag har väntat på att min chans skulle komma, säger 22-åringen.

Nu är han näst intill given i startelvan.

– Det känns jättebra att få så mycket speltid. Jag har spelat på många olika positioner och det har väl gått lite upp och ner. Men totalt är jag ganska nöjd.

Din bästa match?

– Det var nog hemmamatchen mot Malmö FF. Men tyvärr slutade den med en av årets tyngsta förluster.

Nu blickar laget fram emot en ny tuff bortamatch mot Norrköping på söndag.

– Ja, vi har verkligen tuffa matcher kvar och jag hoppas att vi studsar tillbaka nu. Vi åker ner för att vinna, säger Fritzson.

Så köper du biljetter till ÖFK-AIK (1/11) och ÖFK-Hammarby (11/11)

• ÖFK-butiken Storgatan 26 (vardagar 12.00 – 17.00, lördagar 12.00 – 16.00)

* Vid köp av biljett vid arenan tillkommer 40 kr per biljett (förutom i Falkarnas och i gästande lags sektioner).