Fyra ungdomar får A-lagskontrakt med ÖFK

ÖFK skriver A-lagskontrakt med fyra unga spelare från sin egen akademi.

– Det kom lite som en chock när man fick beskedet, säger Isac 16-årige Isac Häggman.

De fyra grabbarna Isac Häggman, Robin Wikberg, Pontus Kindberg och Gustav Wikstrand blev minst sagt överraskade då de kallades till möte i onsdags kväll på Jämtkraft Arena. Där blev de erbjudna ett 3-årskontrakt var med Östersunds FK:s A-lag.

– Jag trodde att jag hörde fel. Det kändes helt sjukt. Mina föräldrar tyckte också att det var rätt galet, säger Robin Wikberg.

Tillsammans med sina föräldrar fick de helgen att tänka över erbjudandet.

Alla fyra tackade ja och under måndagsmorgonen så skrev de på.

–  Först var jag ganska irriterad för att vi inte fick reda på varför vi var kallade till ett möte. Sedan blev jag väldigt överraskad och glad, säger Pontus Kindberg.

Under måndagen höll ÖFK presskonferens där nyheten presenterades.

– Det var blandade känslor. Man är ju inte direkt van att svara på frågor. Det kändes lite läskigt samtidigt som det var kul, säger Gustav Wikstrand

Daniel Kindberg, ÖFK-ordförande med time out, jobbar med spelarfrågor och spelarrekryteringar. Han berättar att det långsiktiga arbetet med klubbens akademi nu börjar ge frukt.

– Jag är mycket stolt över det arbete som ledarna i akademin gjort under de senaste tre och ett halvt åren. Det har varit en mycket positiv utveckling av akademin och dess unika pedagogiska utvecklingsmiljö. Nu ser vi en möjlighet att dessa spelare ska fortsätta sin utveckling i vårt A-lag, säger Daniel Kindberg.

Varför gör ni det här upplägget?

– Vi kallar det inte upplägg att flytta fram unga spelare till A-lagsverksamhet. Det är en konsekvens av den pedagogiska utbildningsmodellen i akademin. Vi genomför sett eftersom spelarna är unika och har flera egenskaper som vi bedömer är avgörande för att de ska kunna utvecklas till stora fotbollsspelare i Sverige och Europa.

– Många föreningar flyttar upp unga spelare i A-lagsverksamhet. Särskilt i Allsvenskan. Vi i Östersund har inte haft den erfarenheten så för oss är det nytt och enormt roligt, säger Daniel Kindberg.

Det blir nu A-lagstränaren Ian Burchnall som blir grabbarnas nya chef. Han tycker att det blir spännande att få in unga talanger i laget.

– Under de senaste åren har Östersunds FK varit bra på att hitta talanger runt om i Europa. Nu vi vill visa att vi även kan hitta talanger i våra egna led, säger Ian Burchnall.

Här är grabbarna som skrivit 3-årskontrakt med ÖFK:

Isac Häggman, född 2002 (forward/offensiv mittfältare): Inledde sin fotbollskarriär i Näldens IF. Kom till Östersunds FK:s akademi som 12-åring. Deltog vid ett landslagsläger i år.

Robin Wikberg, född 2002 (innermittfältare/mittback): Inledde sin fotbollskarriär i Hackås IF. Kom till Östersunds FK:s akademi som 12-åring.

Pontus Kindberg, 2003 (innermittfältare/vänsterback): Inledde sin fotbollskarriär i IFK Östersund. Kom till Östersunds FK:s akademi som 12-åring.

Gustav Wikstrand, född 2003, (mittback): Inledde sin fotbollskarriär i Ås IF. Kom till Östersunds FK:s akademi som 11-åring.