Ingen har gjort fler assist än Aiesh

Hittills har han gjort 11 målgörande pass.

Det räcker för att vara i topp i assistligan i Allsvenskan.

– Att jag har så många fler assist nu än förra året är nog en blandning av tillfälligheter och att jag har bättre kvalité på passningarna, säger Hosam Aiesh.

Hosam Aiesh har snurrat upp många ytterbackar i årets allsvenska och har blivit en riktig publikfavorit. Han hoppas nu på en succéavslutning i Allsvenskan med sitt ÖFK.

– Det är riktigt tuffa matcher kvar och vi har chansen att nå en av de tre första platserna. Visst ser det jobbigt ut att nå dit, men då chansen finns så ska vi verkligen försöka ta den. Att få kvala till Europa League igen skulle vara fantastiskt kul, säger Aiesh.

Hur ofta tänker du på Europa League-resan?

– Jag tänker på den rätt ofta. Det tog ett tag innan man kunde ta in allt man hade varit med om. Jag brukar titta på filmklipp från då vi firade segrar och då kommer många minnen.

Vilket var det största ögonblicket?

– Många tror säkert att jag ska säga Arsenal på Emirates Stadion. Vi vann matchen och jag gjorde mål. Men det kan faktiskt inte slå matcherna mot PAOK. Efter förlusten i Aten med 1–3 så sa jag till Saman och ”Sotte” i planet hem att vi vinner returen med 2–0. Det blev så också i en galet bra match på Jämtkraft Arena där vi vann med 2–0. På något sätt var det där och då som allt startade trots att vi hade slagit ut ett lag som Galatasaray.

Mycket har hänt i laget efter det. Många spelare och nästan hela ledarstaben har försvunnit.

– Där och då under Europa League kändes det som att den här gruppen aldrig skulle splittras någonsin. Vi var en enormt tajt grupp. Men att det blev så att många lämnade måste man respektera. De hade sina drömmar om att spela utomlands och då ska man ta den chansen, säger Aiesh.

För Hosam blev det extra tungt att Saman Ghoddos och Sotirios Papagiannopoulos lämnade. Inte enbart för att han miste två riktigt bra lagspelare. Dessa två var också hans bästa vänner utanför planen.

– Självklart var det jättejobbigt för mig. Båda har betytt så mycket för mig. Men som en god vän kan man ju inte säga att de ska stanna då de får chansen att gå till större ligor och få tjäna mer pengar. Självklart är det också en dröm för mig att en dag kunna göra som dem. Jag håller förstås kontakten med både Saman och ”Sotte” och vi pratar ofta med varandra, säger Hosam.

Daniel Kindberg säger att du inte ska säljas förrän du är landslagsspelare!

– Haha. Ja, han är lite speciell Kindberg.

Men du siktar väl på landslaget?

– Självklart är det så. Jag låg lågt när det gällde Palestinas landslag för att kunna hålla dörren öppen för det svenska. Det skulle vara oerhört stort att få dra på sig den svenska landslagströjan för ett land som betytt så mycket för mig. Jag har en förhoppning att komma med till Januariturnén.

Under sommaren blev han också äkta make då han gifte sig med sin Rima.

– Jag känner mig jätteglad över att vara gift och det känns skönt nu då Rima har flyttat upp till mig i Östersund. Hon har tagit ”Sottes” plats, säger Hosam och skrattar.

Fyra matcher återstår för ÖFK innan det är dags för semester och för Hosam Aiesh bär det i väg till Dubai.

– Ja, semesterresan är bokad. Men det finns inte så mycket tid att tänka på den nu. Vi har mycket jobb kvar att göra. Vi ska börja med att plocka tre poäng mot Norrköping. Sedan väntar också två underbart roliga hemmamatcher mot AIK och Hammarby. Det skulle vara skoj att avsluta säsongen inför fullsatta läktare.