Hög press räckte inte hela vägen

ÖFK föll mot AIK som hade en öppning i matchens första 20–25 där de fick utdelning.

Rafael Roldan Bermudez, analytiker i ÖFK har följande tankar om gårdagens match.

-Det var en tuff måndag för oss då vi tappade tre viktiga poäng. Matchen kan delas upp i två delar, den första när vi inte lyckas pressa AIK utan blir för passiva och låter dem kontrollera spelet, och de når in i sin sista tredjedel allt för enkelt. Det förklarar de båda målen som dem gör.

När Amir gör en helt korrekt korrigering i formationen för att vi ska pressa högre upp i banan, även om vi riskerar snabba omställningar mot oss, så avslutar vi första halvlek med bättre kontroll, och en målchans av Simon Kroon.

I andra halvlek håller vi vår press mycket bättre. Vi skapar flera farliga situationer, är mer kreativa än i första. Simon Kroon visar sig igen med en stolpträff i 60:e minuten.

Vi får tillslut utdelning på vårt presspel och belönas med ett mål då AIK´s målvakt Budmir Janosevic gör ett misstag och Blair Turgott kan reducera efter 77 minuter till 1–2.

Därefter lyckas vi behålla press med våra inlägg och är väldigt nära med både Sebastian Karlsson Grach och Henrik Bellman som är offside, avslutar Rafael Roldan Bermudez.

Vi kollar in statistiken
Bollinnehav: 48 %
Skott: 7(2 på mål)
Inlägg: 24
Hörnor: 7

Innan uppehållet är det match mot IK Sirius kvar för ÖFK den 22 maj. Avspark 17.30 på Jämtkraft Arena.