Kalpi Ouattara – nu har han anlänt till Östersund

ÖFK:s nyförvärv Kalpi Wilfried Ouattara har nu landat i Jämtland. 20-åringen från Elfenbenskusten är en snabb duktig vänsterback som nu blir Östersund trogen under hösten.

Trots att han bara är 20 år gammal så har han spelat i Afrikas motsvarighet till Champions League med sin klubb ASEC Mimosas. Totalt har han spelat åtta matcher i CAF-Champions League, den klubb som han tillhörde när ÖFK fick upp ögonen för honom.

ÖFK fick upp ögonen på honom via kontakter som ÖFK har på den afrikanska marknaden.

-Vi har honom på lån under hösten och hoppas förstås att det kan bli ett långt samarbete även efter hösten, säger Ian Burchnall.

Burchnall har, via kontakter, bra koll på Kalpi och vad han kan prestera på planen. Unge Kalpi pratar inte engelska utan det är franska som är hans modersmål, men där kommer ÖFK att få bra hjälp av Marco Weymans som är duktig på franska.

-Jätteroligt att vara här i Östersund. Det blir en spännande tid för mig, säger 20-åringen.

Vad är din styrka som fotbollsspelare?

-Jag har en mycket bra vänsterfot och tappar sällan bollen. Jag är duktig att driva upp bollen på vänsterkanten, säger Kalpi i en intervju med ÖFK.