Keita och Mukiibi berättar om premiären i Afrikanska mästerskapen

På hemmaplan sliter spelarna i ÖFK med att hitta formen inför matchen mot IFK Göteborg som spelas på lördag. Samtidigt så upplever två av spelarna i ÖFK, Aly Keita och Ronald Mukiibi sitt livs upplevelse när de båda spelar Afrikanska mästerskapen i fotboll i Egypten.

-Det är en fantastisk känsla att vara här, säger Aly Keita, när vi pratar med honom.

Att ÖFK som klubb har två representanter på Afrikanska Mästerskapen är egentligen helt otroligt. Aly Keita spelar, som bekant för Guineas landslag och har under säsongen imponerat på landslagsledningen vilket har inneburit att Keita har varit given förstamålvakt. Nu i mästerskapet, som spelas i Egypten, ställs Guinea mot Madagaskar, Nigeria och Burundi.

I den första matchen spelade Keitas lag 2-2 mot Madagaskar i en match där Guinea var i ledningen med 1-0 i den första halvleken innan Madagaskar gjorde 1-1 och 1-2 i den andra halvleken. Kvitteringen för Guinea kom i 66:e minuten genom Kamano. Keita stod hela matchen för sitt landslag och fick bra betyg efter matchen.

-Jag tycker att vi gjorde en helt okej match, men vi borde ha vunnit den. Vi har dock fortfarande chansen att gå vidare i vår grupp. Faktum är att chansen att gå vidare är stor tycker jag.

Hur var stämningen bland fansen?

-Våra fans är väldigt krävande och de vill alltid ha tre poäng oavsett vilka vi möter. Men de var fantastiska matchen igenom och det var som att spela på hemmaplan.

Hur är det att spela Afrikanska Mästerskapen? En dröm?

-Ja, det är helt fantastiskt att vara här! Otroligt häftigt!

Aly Keita berättar att fotskadan som han hade i slutet av vårsäsongen i Allsvenskan känns bra nu. Han har kört mycket rehab under landslagslägret inför Afrikanska Mästerskapen.

-Det var en svår match att spela, jag hade lite att göra och tycker själv att jag kommer ut lite fel vid det första målet som de gör. Men det är minst två matcher kvar av mästerskapen och det ska bli roligt att möta Nigeria på onsdag, avslutar Keita.

För den andra ÖFK-spelaren i Afrikanska Mästerskapen, Ronald Mukiibi blev det till att sitta på bänken under hela matchen. Hans skada som han fick i matchen mot Djurgården gör att det har blivit mycket rehabträning med landslaget men nu är han i full träning.

-Tränaren ville ha hit mig trots skadan och körde en del av min rehabilitering här med hjälp av daglig kontakt med våra fysios i ÖFK. Men nu tränar jag fotboll fullt ut med resten av laget och jobbar på för att komma i toppform, säger Mukiibi när vi når honom i Egypten.

Han beskriver själv känslan att få spela ett mästerskap som mäktig och intresset för fotboll i hans hemland Uganda är otroligt stort.

-Man märker hur stort det är att spela fotboll på landslagsnivå, hur mycket det betyder för människor eftersom vi representerar ett helt land och inte bara en stad, hela nationen följer oss i detta mästerskapet och i Uganda bor det ungefär 45 miljoner människor så de är väldigt stort och fotbollen betyder väldigt mycket för folket i Uganda.

Uganda vann mot Kongo i sin första gruppspelsmatch och segern med 2-0 var både rättvis och säker.

-Jag tycker vi gjorde en bra första match i mästerskapet, det är alltid lite nerver och annat inblandat i öppningsmatcher men en stabil och seger och båda målen gjordes på fasta situationer.

Hur är det med värmen i Egypten Ronald, är det jobbigt att spela i?

-Det är väldigt varmt, de är en annan typ av värme gentemot vad man är van vid i Sverige och Östersund. Vi var ju på förberedande läger i Abu Dhabi där tränade vi och spelade match i 38-40 graders värme. Det var som att låsa in sig i bastu och köra ett galet intervallpass.

Segern med 2-0 mot Kongo var det första segern i ett Afrikanskt mästerskap på 41 år.

-Jag fick massa videos skickade till mig på hur folk firade på olika ställen i Uganda och alla fansen på arenan var såklart väldigt glada och stolta, Det var väldigt kul att se faktiskt, säger Mukiibi efter segern till ÖFK.

Så här spelar Keita och Mukiibi återstående matcher i Afrikanska Mästerskapens gruppspel:

26/6: Guinea-Nigeria 16.30, 30/6: Burundi-Guina 18.00

26/6: Uganda-Zimbave 19.00, 30/6: Egypten-Uganda 21.00