Keita toppar listan på flest räddningar i Allsvenskan

Aly Keita har spelat 24 av ÖFK:s 25 matcher i Allsvenskan denna säsong. Keita har gjort 95 räddningar, flest i Allsvenskan och har hållit nollan i nio matcher, även det flest i Allsvenskan.

Här kommer lite statistik som gäller målvakterna i Allsvenskan för säsongen 2020. Klicka här för att se hela statistiken!

Aly Keita högst räddningsprocent av alla målvakterna i Allsvenskan räknat bland de som har spelat fler än tio matcher i Allsvenskan 2020. Keita har gjort 95 räddningar, en fler än Oscar Jansson, målvakt i Örebro SK.

Keitas räddningsprocent är 77,87 procent och lägg därtill att Aly har hållit nollan i nio matcher denna säsong. Hittills!

Bästa räddningsprocenten totalt bland alla målvakter som har stått i Allsvenskan 2020 är Budomir Janosevic, AIK. Han har stått i tio matcher i AIK och släppt in sju mål och gjort 31 räddningar. En annan duktig målvakt är BK Häckens Pontus Dahlberg som kom in i sommarfönstret, Pontus han har stått i nio matcher och har släppt in nio mål och räddat 36 chanser och får då en räddningsprocent på 80 procent.

Idag spelar ÖFK borta mot Mjällby i Allsvenskans 27:e omgång, matchen startar 14.30 och sänds på Dplay.