Kevin Jablinski: ”Styrkan är att vi är en extremt tight familj”

Kevin Jablinski, som just nu befinner sig hemma i Skien utanför Oslo, tar försäsongsträningen på största allvar. Två pass om dagen är inte ovanligt och just nu jobbar han med en personlig tränare under sin ledighet.

-Vi jobbar med detaljer, kondition och snabba fötter, och så kör jag 3-4 pass på gymmet per vecka. Jag tränar explosivitet och styrka för att kunna träna så mycket som det behövs sedan. Men vår coach Thomas har sagt till mig att jag måste ha minst en återhämtningsdag. Vi har en bra dialog, säger 27-årige Kevin Jablinski.

Namnet Jablinski kommer från hans pappa som är polsktysk. Kevin älskar att träna och har alltid gjort det.

– Jag är en träningsprodukt, en maskin, och fotboll är mitt liv, säger han glatt.

Och kanske är det just hans träningsglädje som bidragit till att han lyckats ta sig tillbaka till fotbollen efter två knäskador på 3 år. Den senaste skadan, en korsbandsskada, ådrog sig Kevin under en hemmamatch mot Örebro SK.

-Jag kände en smärta som jag aldrig känt förut. Jag hann tänka att min fotbollskarriär var slut men efter två veckor hade jag andra tankar och efter en månad blev jag opererad.

Under senhösten gjorde Kevin en efterlängtad comeback. Först på bänken och sedan på planen.

– Min målbild har hela tiden varit att stå på planen och spela match i Superettan. Jag gav mig själv en klapp på axeln när jag gjorde det igen. Det är ingen garanti att man kommer tillbaka till fotbollen efter en sådan skada. Men jag har kört extremt tuff rehab med två pass om dagen för att komma tillbaka starkare.

Hur känns det, efter en knäskada, att återigen möta motstånd och ha kroppskontakt? Blir man rädd och ser man annorlunda på sina motspelare?

-Jag spelar alltid med hjärtat och tänker inte så. Jag spelade med väst ett tag så att med- och motspelare skulle vara mer försiktiga med mig men jag brydde mig inte om den. Det var skön känsla ta av den! säger Kevin.

Kevin och huvudtränaren Magnus Powell har jobbat ihop förr. Magnus tränade färöiska klubben 07 Vestur och Kevin var en av hans spelare. När han fick frågan om att komma till ÖFK med Magnus Powell 2022 kändes allt rätt.

– Jag hade fler erbjudanden då men jag visste vad Magnus stod för, vilken fotboll han ville ha och att han har höga krav på sina spelare, att de ska vara professionella.

Nu är Östersund hans hem. Han och flickvännen från Gävle bor i centrala stan och stortrivs.

– Min flickvän pluggar och jobbar i Östersund. Hon var en stor anledning till att min rehab gick bra. Hon betydde så mycket. När man inte kan bidra till laget och kör rehab blir man lite ensam.

Du beskriver dig som en duellstark mittback, en ledare som är skicklig med boll. Hur ser du på vikten av kemin mellan dig och målvakten?

-Det krävs en trygghet för att det ska fungera, både på plan och i omklädningsrummet. Man måste bygga upp en relation och ju mer man spelar ihop desto bättre blir det.

Vad är det unika med ÖFK som lag?

-Styrkan är att vi är en extremt tight familj. Det vi gick igenom i fjol har gjort oss starka och tighta. Ingen trodde vi skulle komma femma i år men det gjorde vi. Alla är ödmjuka och arbetar hårt.

Vad tror du om ÖFK 2024?

-Om vi inte är i toppen blir jag förvånad.

Kevin har spelat fotboll professionellt sedan han var 19 år. När han var i 12-13-års åldern började han förstå att fotbollen var hans grej.

– Fotbollen var det enda jag höll på med. Fotboll och vänner. Men jag är en träningsprodukt som alltid älskat att träna.

Tittar du mycket på fotboll?

-Bara på stormatcher, det gillar jag. Jag försöker snappa upp saker som de bästa gör. Jag kollar på Youtube när jag hinner.

Jag ställer samma fråga till dig som jag gjorde till Malcolm Stolt. Vem skulle du ta med från laget till en öde ö under ett helt år?

-Då får det bli Cesar Weilid. Han är den jag umgås mest med och han är smart. Vi skulle nog skjuta någon fisk och överleva, säger Kevin med ett skratt.

Vad gör du på din ledighet förutom att träna?

-Jag prioriterar att vara med min familj här hemma i Skien. Jag har inte varit hemma på länge. Och min flickvän kommer nästa vecka och ska fira jul med mig för första gången, det blir fint.

Slutligen, vad tycker du om smeknamnet ”Jabbe” som supportrarna gett dig?

-Ja det är första gången någon kallar mig för det. Men det är ett trevligt namn, säger Kevin med ett stort leende.

Efter intervjun via Skype ska Kevin i väg för att äta middag hos sin farmor i Skien. Men om några veckor drar försäsongsträningen igång. Kevin Jablinski kommer att vara väl förberedd för säsongen 2024.

Malin A Junkka

Kontraktsituation: Året ut 2024