Klargörande angående Mbuzz Sport

Meddelande från Östersund FK

Med anledning av det senaste dygnets medierapportering om Östersund FK och MBUZZSport vill ÖFKs styrelse göra följande uttalande

Tidningsartikeln i fråga försöker skapa en koppling mellan den nyligen genomförda gratisöverföringen och investeringsdiskussioner i klubben. ÖFK vill tydliggöra att de två frågorna saknar koppling till varandra.

Vad gäller spelartransaktioner är ÖFKs huvudtränare Ian Burchnall ytterst ansvarig för alla fotbollsfrågor. Burchnall beslutade att pröva den unga finska spelare från spanska ligan och efter ett samtal med en norsk agent beslutades att ta in honom i klubben genom en gratisöverföring. Det har inte skett någon överföring av pengar mellan ÖFK och MBUZZSport i detta ärende.

Gällande investeringen är det känt sedan länge att klubben befinner sig i en utmanande finansiell situation och att klubben aktivt sökt finansiering sedan en tid tillbaka. ÖFK för löpande dialog med olika parter inklusive MBUZZSport och återkommer om en och eller fler av dessa potentiella samarbeten resulterar i en överenskommelse.

MBUZZSport är en ”sport accelerator” och har stor förmåga att hjälpa ambitiösa klubbar med inkomstströmmar och investeringar såväl som avancerade teknologilösningar för arenor och fansengagemang.

Enligt praxis i affärsdiskussioner, särskilt i tidiga skeden, undertecknade klubben ett sekretessavtal med MBUZZSport. ÖFK beklagar att sekretessen på något sätt har brutits.

Det är viktigt att klara ut vad som har hänt vilket innebär att ÖFK har tillsatt en internutredning som så snart som möjligt skall komma fram med en rapport.

Vi fortsätter samtidigt arbetet med att återupprätta ÖFK som en av de ledande klubbarna i Allsvenskan.