Knapp förlust för ÖFK hemma mot Malmö FF

ÖFK gör ytterligare en bra match i Allsvenskan men faller ändå hemma mot Malmö FF med 1-2. ÖFK gör en bra insats och visar att de är ett lag som inte kommer att ge sig utan strid.

Nytt tränarpar och nya utmaningar för ÖFK när Malmö FF kom på besök på Jämtkraft Arena. ÖFK som inför matchen var poänglösa på hemmaplan mot ett Malmö FF som har haft det lite jobbigt inledningsvis i Allsvenskan.  MFF hade bara två segrar och fyra oavgjorda matcher och inför matchen bara tre poäng mer än ÖFK.

Malmö spelade match så sent som i måndagskväll mot IFK Norrköping och hade därmed två dagar mindre vila än vad ÖFK hade. Något som självklart gjorde att MFF-tränaren Jon Dahl Thomasson fick omstrukturera lite i startelvan.

Malmö började riktigt bra och tryckte bokstavligt ner ÖFK på egen planhalva. Efter drygt tio minuters spel sköt Isak Kiehse Thelin i ribban från knappt 2,5 meters håll. Keita hann reagera men fick alltså hjälp av ribban.

ÖFK hade sedan några jobbiga minuter men 0-0 stod sig och allt eftersom ÖFK-spelarna upptäckte att de faktiskt kunde försvara sig bra mot Malmö, så kunde hemmalaget flytta upp spelet och även om de inte skapade några riktigt heta chanser så fanns det ambitioner som bådade gott.

Efter 30 minuters spel hade ÖFK sin bästa chans så långt, Simon Kroon får med sig bollen, spelar fram Jordan Attah Kadiri som dock står lite felvänd och får bollen utanför Johan Dahlins stolpe.

Minuten senare kommer MFF:s ledningsmål när Ola Toivonen gör sitt första mål i Allsvenskan på några år. Ett snyggt mål och så långt rättvist.

Simon Kroon utstrålade en härlig energi i den första halvleken och spelade fram Kadiri i ett bra läge, Kadiri stod tyvärr lite felvänd och fick iväg ett skott som gick utanför. Men bra intentioner och ÖFK visar ännu en gång att de inte tänkte ge sig utan en rejäl strid.

Inga byten i paus för ÖFK:s del, däremot syntes det att tränarduon Pero och Amir gav order att Felix Hörberg skulle agera lite högre upp i banan och om bollen skulle hamna nere hos Dahlin skulle ÖFK sätta hård press högt upp!

2-0 till Malmö FF kom efter 57 minuters spel och Anders Christiansen får stå och måtta från halvdistans och Aly Keita hade ingen chans.

ÖFK:s första byte gjordes i 62:a minuten när Simon Kroon gick ut och in istället med Nebiyou Perry. Kroon hade då sprungit otroligt mycket och på söndag väntar som bekant en ny match när BK Häcken kommer på besök till Jämtkraft Arena!

Men efter 70 minuters spel tryckte ÖFK ner Malmö i eget straffområde och Ludvig Fritzson kunde göra målet som väckte lite hopp för hemmalaget. Målet var snyggt och Kadiri fanns som backup om något hade gått snett.

Kul att Ludde fick göra mål och det var inte helt orättvist att målet kom. ÖFK valde i den andra halvleken att spela upp mestadels på vänsterkanten och Kalpi Outtara var strålande på sin kant.

Förlusten till trots, ÖFK gör en bra match och MFF var stundtals lite pressade av ett ÖFK som jagade kvitteringen.