Kommer ni ihåg tidigare möten med Hammarby?

På söndag möter ÖFK Hammarby på hemmaplan. Ett Hammarby som ÖFK haft några fantastiska matcher mot under de senaste åren. Vem minns inte premiären i Allsvenskan 2016 när ÖFK spelade 1-1 mot Hammarby på Tele 2 Arena i en match där ÖFK:s framgångssaga i Allsvenskan startade.

Tittar man på statistiken från ÖFK:s möten med Hammarby konstaterar vi att ÖFK har vunnit två av nio möten, förlorat tre möten och inte mindre än fyra matcher har slutat oavgjort. Premiärmatchen 2016, ÖFK:s första match i Allsvenskan, blev en minnesvärd match där C-Mores expertkommentator Jens Fjellström, nu på Dplay, utbrast:

-Jag är kär i det här laget!

ÖFK bollade ut ett starkt lag på deras hemmaarena och som nykomling var ÖFK helt orädda. Men det finns fler fantastiska möten mellan dessa båda lag, vem minns inte den galna 3-3 matchen 11 november 2018.

ÖFK ledde med 2-0 i halvtid efter mål av Ronald Mukiibi och Dino Islamovic, Hammarby startade andra halvleken i ett rasande tempo och reducerade genom Nikola Djurdjic. Hammarby kvitterade på straff av Jiloan Hamad innan Jerell Sellars ännu en gång såg till att ÖFK tog ledningen med 3-2, då återstod det 13 minuter av matchen och alla trodde väl att det var spiken i kistan och segermålet för ÖFK.

Men Hammarby ville annat, i matchens 90:e minut fick Nikola Djurdjic ett skottläge och tog det. 3-3 men Hammarby behövde en seger för att ta sig upp på Europaplats i tabellen. ÖFK höll 3-3 till matchens slut i denna otroligt häftiga match som hade allt.

Hammarby har haft, precis som ÖFK, en säsong med upp- och nedgångar. Hammarby har på de fyra senaste matcherna två segrar, en oavgjord och en förlust. Exakt som ÖFK har de senaste fyra matcherna.

Hammarby är seriens sjunde bästa bortalag med fem segrar, två oavgjorda och fem förluster.

Matchen på söndag spelas utan publik på Jämtkraft Arena och startar 14.30. Matchen sänds på Dplay och i Kanal 5, sändningen startar 14.00.

ÖFK-Hammarby genom tiderna i Allsvenskan:

2020, 14/6    Hammarby-ÖFK                  2-0

2019, 27/10  ÖFK-Hammarby                  1-2