Kyliga förutsättningar med frostiga skägg och kalla händer inför årets första hemmamatch

Jakob Hedenquist och hans lagkamrater har precis avslutat sitt första pass på Jämtkraft Arena.
–Det här är nog det kallaste jag tränat i. Det är 30-40 graders skillnad från Spanien, säger han.

Planen lyser grön och solen strålar. En viss värme skänker strålarna men termometern visar på 18 minusgrader. Skuggan är brutal, särskilt för en målvakt som inte kan röra sig på samma sätt som utespelarna. Det är svårt att säga att årets första uteträning på Jämtkraft Arena framkallar vårkänslor men visst känns det att säsongen närmar sig.

En del supportrar har trots kylan kommit för att se första träningen. De har hittat en plats i solen på läktaren.

Att det är kallt hörs på det dova ljudet från skotten. Bollen är stenhård och det gör nog ganska ont att få en hård boll på låret eller i ansiktet en dag som denna. Men det hindrar inte spelarna. Andrew Mills och Aly Keita (som är tillbaka efter flera veckors landslagsspel i Afrika) styr spelet från målen, Ali Suljic springer så fort så mössan flyger av, Arnold Origi lägger in en perfekt glidtackling och Simon Marklund lurar Mills och kan lägga bollen i mål. Det gula laget jublar.

Efter passet har de flesta spelarna bråttom in. Många har frost i hår och skägg och fryser om händerna. Men humöret är det inget fel på.

I morgon väntar årets första hemmamatch på Jämtkraft Arena som nu är fri från snö så när som på vissa platser på läktaren. En 27 grader varm konstgräsmatta ska hjälpa spelarna att hålla sig varma när de tar emot det norska laget Levanger FK. Ett lag som tydligen inte förlorat på 1,5 år.
–Det blir en tuff match, konstaterar Hedenquist som likt hela truppen är mycket nöjd med de två veckorna på träningslägret i Spanien.
– Det var perfekta sportsliga förutsättningar, säger han.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Hur känns kroppen efter 2 veckors läger?

–Första veckan körde vi extremt hårt med 2-3 pass om dagen och då var man ganska nedtränad men sedan tog vi det lite lugnare mot Horsens-matchen.

Jakob Hedenquist känner sig i god form. Han har hunnit bygga på sig muskler under uppehållet och jämfört med ifjol när han drogs med en senskada i fingret och en sträckning i ett lår så har han nu kunnat köra till max.
–Mitt mål är att vara en given startspelare i år och att hålla en jämnare nivå än i fjol. Jag har en bättre inläggsfot än jag visat. För truppen gäller det att vi utvecklar den sista tredjedelen.

Han ser positivt på den nya truppen.
– Vi har fått in mycket individuell skicklighet men nu gäller det bara för oss att hitta varandra. Lägret var perfekt för att få i nya spelare både på plan och utanför, menar han.

Huvudtränare Magnus Powell andas ut efter passet och värmer sig tillsammans med de övriga tränarna i sitt omklädningsrum. Matchen mot Levanger blir ännu ett lärpass säger han. Sedan blir det allvar. Svenska cupen startar redan nästa vecka. Lördag den 17 februari ställs ÖFK mot Häcken, fjolårets cupsegrare. Han menar att spelarna naturligt då kommer att koppla på sin vinnarinstinkt när det är på riktigt. Och det kommer det att bli mot ett lag som Häcken på bortaplan.

Foto: David Lidström Hultén/Östersunds FK

Matchen på lördag ger ännu en chans att spela ihop sig men som Powell säger är det svårt att veta hur en grupp med så pass många nya spelare reagerar vid olika matchsituationer. Vad händer med gruppen vid underläge, vid överläge eller om man får en man utvisad?
–Ifjol hade vi en annan grundtrygghet efter det vi gått igenom. Men de som är kvar får steppa upp och visa, menar han.

Det är tyvärr två spelare som drabbats av förkylningar efter lägret. Det är Malcolm Stolt och Ahmed Bonnah som inte tränade i dag.
– Det är som det är den här tiden på året. Det är samma för alla lag, konstaterar Powell.

Matchen mot norska Levanger startar kl. 15.00 på Jämtkraft Arena i morgon den 10 februari.

MALIN A JUNKKA