Malcolm Stolt är tillbaka efter segdragen sjukdom

ÖFK som spelar mot Landskrona BoIS i morgon i Svenska cupen dras med ett sjukdomsdrabbat gäng. På träningen i dag fredag saknades många spelare, men glädjande nog är den målfarlige anfallaren Malcolm Stolt tillbaka efter en segdragen förkylning.

Hur mår du nu?

– I dag på träningen kändes det som vanligt. Det jag kan känna är att pulsen blir fort väldigt hög men det går nog lätt att få tillbaka konditionen, säger Malcolm som i alla fall kunnat äta som vanligt och inte förlorat i muskelmassa.

Malcolm var småsjuk i december och när träningen drog igång i början av januari så slog förkylningen ut.

– Jag fick en virusinfektion. Det visade mina tester som jag gjorde. Jag åkte med till lägret i Spanien men kände mig aldrig helt hundra där. Det var inget tryck i mig alls.

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Väl hemma fick Malcolm lock för öronen men trodde det berodde på flygresan hem från Spanien. Men när han förlorade hörseln på ena örat så gick han till doktorn som kunde konstatera att han fått öroninflammation.

– Det är ovanligt att vuxna får det. Man ska vara väldigt förkyld för att få det.

När det var som värst kunde Malcolm inte höra något överhuvudtaget på båda öronen.

– Jag kände mig döv. Det är så skönt att kunna höra igen.

När antibiotikakuren avslutades kunde han äntligen återgå till träning. Första träningen var i tisdags.

– Då hade jag varit borta i två veckor men det kändes som ett år! Man blir så handikappad när man inte hör något eller kan träna, säger han.

Det enda han har orkat med är promenader men nu är anfallaren på hugget igen och sugen på att göra mål.

– Det här ska bli min bästa säsong hittills! Jag gjorde nio mål i fjol och det ska bli betydligt många mer i år.

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Äventyret i Svenska cupen är över för ÖFK:s del och Malcolm har kollat på matcherna hemma i soffan.

– Matchen mot Häcken var rolig att kolla på men mot Brommapojkarna saknades det lilla extra.

Vad är det som krävs av laget för att göra mål och vinna matcher?

– Vi måste fylla på i boxen. Det har varit alldeles för ensamt där inne. Truppen måste spela ihop mer.

Mot matchen mot Landskrona i morgon är Malcolm aktuell.
– Sedan får vi se hur mycket spel det blir, säger han.

Efter matchen mot Landskrona väntar tre träningsmatcher under mars. Två hemmamatcher mot Piteå IF, 9 mars, och Gefle IF, 16 mars, därefter en avslutande bortamatch mot Skövde AIK. På påskafton den 2 april är det dags för premiär i Superettan borta mot GIF Sundsvall.

På träningen i dag saknades: Andrew Mills, Aly Keita, Jakob Hedenquist, Mansour Sinyan, Simon Marklund, Nebiyou Perry.

MALIN A JUNKKA