Malmö vände och vann mot ÖFK

Det blev Malmö FF som tog alla tre poäng när de regerande svenska mästarna besökte Jämtland och Östersunds FK under lördagskvällen. Slutsiffrorna skrevs till 2-3.

Matchen öppnades i ett högt tempo från ÖFK som genast satte press på MFF. Det dröjde bara sex minuter innan Tesfaldet Tekie fick matchens första varning. Två minuter senare, i matchminut nio, landade bollen framför Ludvig Fritzson som kunde placera in 1-0 till ÖFK bakom Johan Dahlin. En drömöppning för ÖFK och några minuter senare var det dags igen. Klockan stod på minut femton när Hosam Aiesh, på passning från Tekie, frispelades och kunde sätta 2-0 via stolpen och in. Matchen fortsatte på den inslagna vägen och under första halvtimmen var det bara ett lag på banan. I minut trettiosex fick Markus Rosenberg in bollen i straffområdet och sist på den var Sören Rieks som satte reduceringen. Tre minuter senare kunde Marcus Antonsson förvalta en omställning och sätta kvitteringen till 2-2 vilket blev ställningen i halvtid.

I andra halvlek var det Malmö som öppnade bäst och höll i taktpinnen. ÖFK hade ett par chanser bl.a. genom Hosam Aiesh som var företagssam på sin kant men Malmö höll i tempot. Skåningarna fick också utdelning när Markus Rosenberg på nytt hittade Sören Rieks som kunde rulla in 2-3. Efter det avtogintensiteten en aning, ÖFK rullade runt men hade svårt att hitta till de riktiga chanserna och Malmö siktade in sig på omställningar men andra halvlek blev en ganska händelselös historia och matchen slutade 2-3.

Mycket positiva saker finns dock att ta med sig från matchen, däribland Ludvig Fritzson och Dino Islamovic fina insatser framför allt i första halvlek. I övrigt ett stort grattis till Malmö FF och deras tillresta supportrar som vi önskar en trevlig resa hem. Ett extra stort lycka till även i Europa League där Malmö möter KRC Genk nästa vecka.

Vi vill tacka de 5631 åskådarna som tog sig till Jämtkraft Arena idag och som, trots att vi är inne i en tyngre period nu, stödjer oss i ur och skur. Ni är guld värda!