Mathias Rasteby tackar för sin tid i Östersunds Fotbollsklubb

Efter två år i Östersunds FK och ett stundande årsmöte som skall genomföras den tredje mars väljer nuvarande ordförande Mathias Rasteby att inte ställa upp för omval till ordförandeposten. Efter en händelserik tid, där han nu har sett en fantastisk klubbkänsla och ett lag som ska starta arbetet med att ta sig tillbaka, väljer Rasteby att tacka för sin tid i klubben.

Den 12 mars 2020 tog sig över 200 medlemmar i Östersunds FK till Gamla Teatern i centrala Östersund. Det var det sista fysiska årsmötet som hölls innan Coronapandemin tog fart över världen och som har påverkat det mesta i det dagliga samhället. Under mötet valdes Mathias Rasteby till ordförande för den jämtländska klubben efter att valberedningen tre veckor tidigare hade presenterat honom som sitt förslag.

När Mathias Rasteby några dagar efter sitt tillträdande som ordförande 2020 fick han berätta om varför han gillar ÖFK utstrålade det ut en stolthet och god känsla från ordförande. Rasteby lyfte fram glädjen i fotbollen där man ska kunna känna en tillhörighet till ett lag som skapar gemenskap och intresse för allmänheten, där man ska se gammal som ung som får energi av att gå på fotboll tillsammans.

Den 16 mars förra året var det åter igen dags för medlemmarna att infinna sig på årsmötet. Denna gången via sina digitala enheter då restriktioner ej tillät ett fysiskt möte. Efter mötet stod det klart att Mathias blev omvald för ytterligare ett år och skulle nu fortsatt leda klubben trots tyngre ekonomiska resultat och en pandemi som inte gjorde jobbet lättare. Efter nästan precis två år som den ledande personen för en elitfotbollsklubb kommer han nu lämna över till en ny ordförande på det kommande årsmötet den 3 mars.

När den avgående ordföranden tittar tillbaka på sin tid i klubben och hur fortsättningen ser ut gör han det med en stor framtidstro.

-Tidigare i år fick jag frågan från valberedningen gällande en eventuell fortsättning som ordförande för Östersunds FK. Jag hade en pratstund med resten av familjen och reflekterade också själv hur en fortsättning skulle se ut. Efter en tids tänkande kom jag fram till att det behövs ny pigg energi som kan driva klubben framåt. När jag sammanfattar tiden som jag har varit ordförande i klubben så kan jag säga att jag gjort det jag kunnat tillsammans med resterande styrelsemedlemmar. Jag har hela tiden jobbat med klubben som största fokus och ser nu att möjligheter finns för en fantastisk framtid för laget.

-Det har varit många utmaningar med en pandemi som gjort det ekonomiskt kännbart. Samtidigt har det hela tiden varit ett arbete med att försöka få en ekonomi i balans där vi tyvärr inte har nått alla de mål vi hade satt. Vi har arbetat stenhårt för att försöka få till de bästa förutsättningarna för att klubben ska lyckas. Jag, tillsammans med styrelsen kan efter den här perioden se en ny styrelse ta över som har en oerhört fin klubb att komma till. Det är hårt arbetande människor som brinner för arbetet, som brinner för fotbollen och som brinner för staden.

-Valberedningen har idag presenterat ett förslag som kommer ge klubben en omstart, där det kommer in nya människor med ny kompetens som driver klubben mot fortsatt rätt riktning. Så mycket som jag har lärt mig under perioden i ÖFK har jag nog inte lärt mig under hela mitt liv. Att driva en fotbollsverksamhet är inget lätt jobb, men tillsammans med supportrarna, sponsorer, investerarna och hela staden Östersund så har vi ett spännande år för fotbollen i Jämtland. Jag har precis varit inne i ÖFK-Butiken och säkrat mina platser på Jämtkraft Arena där jag kommer heja fram mitt lag mot nya segrar, och jag hoppas att ni också gör det, avslutar Mathias Rasteby som nu tackar för sin tid i klubben tillsammans med styrelsen.