Micke i ÖFK-shopen ”ÖFK är en del till varför jag lever idag”

Många av er känner säkert igen Micke ifrån ÖFK-shopen, där han dagligen servar alla ÖFK-are som köper årskort, souvenirer, medlemskap eller bara vill fika i ÖFK-shopen. Micke har snart jobbat tre år i ÖFK och börjar bli en ”inventarie” för alla som besöker ÖFK-shopen. Men bakom leendet döljer sig en historia om att åter hitta ljuspunkter i livet.

-Jag har tidigare jobbat på bland annat Elkontakt och Ljusexperten, men för fem-sex år sedan märkte jag att jag fick problem med balansen och min kropp betedde sig inte som jag var van. Först negligerade jag problemen, men då de blev värre och värre blev jag till slut tvungen att söka hjälp av sjukvården, berättar Micke.

Utredningarna pågick och pågår fortfarande, allt medan de pågick och Mickes sjukskrivning påbörjades – så försämrades hans mående.

-Konstanta kontakter med Försäkringskassan, sjukvården och med en familj att ta hand om samt en ekonomisk stress bidrog till att jag kontinuerligt mådde allt sämre. Till slut kände jag att jag nått botten i form av en depression, och i depressionen började jag leva sämre och sämre, säger Micke.

Allt kulminerade och en dag kändes livet för jobbigt, han kände sig som en belastning för allt och alla och trodde världen skulle vara bättre om han försvann. Tankarna handlade om livet var värt och leva.

-Det var så tankarna gick, jag såg inget ljus i mitt liv – men tanken på min familj (fru och barn) fick mig att ändra mig, jag åkte hem och bestämde mig för att försöka förbättra mitt leverne. Jag sökte praktikplats hos ÖFK, jag älskar fotboll och jag älskar ÖFK, men trodde väl att de aldrig skulle ta in en som mig. Men jag fick kontakt med Martin Johansson som hjälpte mig in i klubben, och jag kan säga att ÖFK är en stor del till att jag idag går utan kryckor, kan skratta och får mig att må bättre. Alla spelare, ledare, anställda har varit fantastiska – att få varit med på kulturshowerna har gjort att jag växt som människa och känner mig tryggare i mig själv. Jämfört med hur jag mådde för några år sedan kan jag inte tro att jag är samma människa, jag har även börjat motionera och märker kontinuerligt hur jag mår bättre och bättre.

Anledningen till att Micke vill öppet berätta om detta är att han i juletider kan kännas ensamt och att han vet hur många människor som går runt och mår dåligt, det är inte många som vågar prata öppet om det.

-Jag vet hur dåligt man kan må, jag mådde så dåligt att jag ville avsluta mitt liv. Men när jag nu ser tillbaka och ser var jag är idag känner jag mig stolt hur långt jag nått och hur bra jag idag mår.

-Förutom min familj har människorna i ÖFK, och aktiviteterna vi tillsammans gjort, räddat mitt liv. Jag trodde aldrig i mitt liv att en liten kille ifrån Fåker, i Jämtland, en dag skulle få jobba för en allsvensk klubb. Eller för den delen vara med och sjunga eller spela teater inför flera hundra människor, men dessa erfarenheter har gjort mig till en bättre människa.

-Jag hoppas att det öppet kan pratas mer om psykisk ohälsa och depressioner, det finns massor av goda människor som vill hjälpa till men det gäller också att veta om att hjälp behövs. Den hjälpen har jag verkligen fått och är evigt tacksam.

Organisationen Suicide zero är en fantastisk organisation som minskar tabun runt självmord och psykisk ohälsa, ge gärna ett bidrag till dem i juletider, det tänker vi göra: