Rafaels syn på matchen mot Mjällby

Imorgon söndag ställs Östersunds FK mot Mjällby. ÖFK är beslutna att ta med sig tre poäng hem från Listerlandet där Rafael Roldan Bermudez, analytiker hos ÖFK nu ger sin syn på den kommande matchen.

-Efter årets första förlust denna säsongen mot Varberg vill vi komma tillbaka till formen imorgon mot Mjällby och återupprepa den avgörande matchen som tog oss till kvartsfinalen i Svenska Cupen.

Framför oss har vi ett lag som överraskade oss förra året och troligen hela Allsvenskan med sin femteplacering som nykomlingar med en väldigt karaktäristiskt spelidé. Mjällbys nya tränare Christian Järdler fick förra säsongen assistera på bänken och han har nu tagit över som huvudtränare och stannar kvar med liknande principer och idéer, men med små justeringar inför denna säsong med hänvisning till årets matchtrupp.

Vi kan förvänta oss en 1-5-3-1-1 formation jämfört med en 1-5-3-2 uppställning som förra året när Moses Ogbu fanns med i laguppställningen. Vi kan också förvänta oss en viss variation då Mjällby senaste matchen ställde upp med en 1-3-4-3 uppställning.

På årets fyra första matcher har Mjällby tagit hem fyra viktiga poäng. Det inkluderar en oavgjord match mot Varberg (0-0) och en vinst mot Degerfors (1-0). Resultaten på bortaplan har Mjällby förlorat mot IF Elfsborg (1-0) samt mot Hammarby IF (2-0), där det är värt att notera att Mjällby överlag genomförde två bra matcher. Efter starten är Mjällbys Jacob Bergström är den näst högst rankade spelaren i hela Allsvenskan när det kommer till xG (Expected goals, förväntade målchanser) med ett värde på 3,63, men där han enbart har gjort ett mål.

När vi ställer oss och Mjällby mot varandra så har vi mötts fem gånger tidigare som har resulterat i två vinster och tre förluster. Bägge lagen har liknande statistik när det kommer till passningar och prestation där vi är lite i framkant. När vi mäter passningar framåt börjar vi se den riktiga skillnaden mellan de båda lagen, där Mjällby är snäppet mer säkra, särskilt med Jacob Bergström som referens. Vi å andra sidan har ett mer lugn där vi försöker skapa obalans hos motståndarna när de förflyttar boll från sida till sida.

Statistik i grafik