Motståndarkollen inför dagens bortamatch mot Trelleborg

Längsta bortaresan för säsongen och i dag klockan 13.00 möter ÖFK Trelleborg på bortaplan i Skåne.

Dagens motståndare Trelleborgs FF ligger på placeringen ovanför ÖFK i tabellen, på nionde plats. Men laget har samma poäng som ÖFK (23) och faktum är att nästan samma målskillnad som ÖFK. 20-24 för Trelleborg och 20-25 för ÖFK.

Trelleborg kommer till matchen mot ÖFK efter en seger borta mot Utsiktens BK med 2-0. Före det en förlust hemma mot Landskrona BoIS med 1-3, förlust borta mot GIF Sundsvall och oavgjort mot Gefle IF.

Lagen möttes i den andra omgången i början av april och den matchen vann ÖFK med 1-0 efter mål i 76:e minuten genom Jakob Hedenquist.

ÖFK flög ner i går fredag och och börjar resan hem direkt efter matchen. Allt för att hinna förbereda sig inför onsdagens cupmatch borta mot Karlbergs BK i Svenska Cupen.

Vilka spelare ska då ÖFK och vi andra hålla ögonen på? Jo, Hady Saleh Karim har gjort sex mål och ligger på nionde plats i Superettans skytteliga, samme Hady har dessutom samlat på sig fem gula kort. Samtidigt ligger han sexa i tabellen med flest avslut med 31 gjorda på de 18 matcherna som har spelats så här långt.

Dessutom finns ju före detta ÖFK-spelaren Felix Hörberg med i Trelleborg och Felix brukar få starta matcherna. Felix ligger för övrigt åtta i assistligan.

Vi började med att konstatera att det är rätt jämnt mellan ÖFK och Trelleborg i olika statistikjämförelser. ÖFK är det lag som har skapat näst flest hörnor med sina 110 hörnor. Trelleborg är fyra i den tabellen med sina 106 hörnor.

En tabell som Trelleborg är klart före ÖFK är den som jämför insläppta mål på fasta situationer. Här ligger Trelleborg trea med sina sju insläppta. ÖFK ligger i den tabellen sist, eller om ni så vill, laget är allra bäst av alla lag i Superettan med två insläppta mål på 18 matcher på fasta situationer.

ÖFK och Trelleborg har mötts nio gånger varav två gånger i Svenska Cupen. Trelleborg har vunnit en enda av dessa matcher. Två har slutat oavgjort och sex segrar för ÖFK.

Foto: Christian Örnberg / Bildbyrån