Motståndarkollen inför lördagens match mot Öster

Efter förlusten borta mot Örebro gäller det för ÖFK att ladda om inför mötet med topplaget Östers IF. Tabelltrean Öster kommer på besök på Jämtkraft Arena på lördag klockan 15.00.

Öster är en av landets mest anrika föreningar som bildades 20 april 1930 och har spelat i högsta serien i Sverige i 33 säsonger. De har dessutom vunnit Allsvenskan fyra gånger (1968, 1978, 1980, 1981). 2016 spelade Öster i Division I södra och vann då serien och avancerade till Superettan där de har huserat sedan dess.

Öster är ett målfarligt lag som har gjort 28 mål på 17 matcher. De har även gjort sex av målen på hörna. På tal om hörnor är Östers IF det lag som fått flest hörnor i hela Superettan. 130 hörnor på 17 matcher, vilket ger ett snitt på 7,6 snitt per match. Med denna siffra toppar de hörnstatistiken i serien, men där ÖFK faktiskt är tvåa i den tabellen med 104 hörnor.

Öster är också det lag som har flest avslut. 200 avslut är 47 avslut fler än ÖFK har skapat. I statistiken räknat på avslut på mål toppar också Öster med 82 avslut på mål, 11 fler än Örgryte som är tvåa i tabellen.

Laget från Växjö har också en mängd målskyttar av rang. Alibek Aliev har gjort 7 mål på 15 matcher. Östers IF kommer till matchen mot ÖFK med två raka förluster. Nu senast 0-2 hemma mot IK Brage och före det förlust borta mot Helsingborgs IF med 2-3.

Öster slutade förra året på en fjärde plats, bara en poäng efter Utsikten som fick kvala upp till Allsvenskan. 2022 fick laget kvala till Allsvenskan men klarade inte av kvalet utan stannade kvar i Superettan.

Placeringen de senaste åren för Östers IF i Superettan är följande: 2023: 4:a, 2022: 3:a, 2021: 5:a, 2020: 4:a.

Senaste mötet mellan Östers IF och ÖFK spelades 16 juni i Växjö i en match som slutade 1-1 i en match där ÖFK tog ledningen i 81:a minuten genom Arquimedes Ordónez innan kvitteringen till 1-1 kom i 90:e minuten genom David Seger.

Förra säsongen vann ÖFK en match mot Öster med 1-0 och Öster vann hemma med 2-1.

Foto: Jonas Ljungdahl / Bildbyrån