Mukiibi berättar om mötet med Salah – ”kul att vara med och skriva historia”

Ronald Mukiibi spelar på fredag kväll åttondelsfinal i Afrikanska Mästerskapen i fotboll. Ronald Mukiibi fick träffa en världsstjärna och får mängder av minnen för livet.

-Jätteroligt att få vara med och skriva historia för Uganda, berättar Mukiibi från Egypten.

Samtidigt som ÖFK-spelarna tränar inför matchen mot Sirius så upplever två av killarna sitt livs äventyr i Egypten. Aly Keita och Ronald Mukiibi spelar båda i Afrikanska Mästerskapen och är vidare till åttondelsfinal.

Mukiibis landslag, Uganda, spelar på fredag kväll åttondelsfinal mot Senegal och Ronald berättar här själv om sina upplevelser i Egypten.

-Det är en väldigt skön känsla, det är kul att vara med och skriva fotbollshistoria i Uganda och kunna glädja folket och kunna göra dom stolta över landslagets framgångar, berättar Ronald, för ÖFK:s hemsida.

I sista gruppspelsmatchen mot hemmanationen Egypten förlorade Uganda med 0-2 men gick ändå vidare. Dock med Mukiibi på bänken.

-Det var ju extremt jobbigt att inte kunna spela, sjävklart vill man ju spela varje match men speciellt en sån här match med den här inramningen.
Jag tror att det var runt 60 000 åskådare på arenan, det var ett galet tryck.

Mukiibis tidigare skada gjorde att han inte hann återhämta sig tillräckligt mycket efter match nummer två i gruppspelet, därför var han kvar på bänken hela matchen.

-Jag kunde inte träna dagen innan matchen på grund av smärtan så vi fick ta ett beslut tillsammans med våra fysios och tränaren här om vad som är bäst och vi kom fram till att jag inte skulle medverka i denna matchen alls.

Ronald var ombytt men inte aktuell för spel. Stämningen på plats i Egypten är fantastisk berättar Ronald. Invånarna i Uganda är glada och lyckliga över att vara i åttondelsfinal.

-Folk är oerhört stolta över framgångarna och dom vill ha mer så klart. Innan hade folk förhoppningar om att gå vidare från gruppen nu vill dom att vi ska gå hela vägen. Men vi tar det en match i taget och vi ska så klart göra allt vi kan för att nå så långt som möjligt.

Så hur var det nu med bilden på dig och Mohamed Salah som du lag ut på sociala medier?

-Det roliga är att jag skulle inte bli utvald till dopingtestet, det skulle varit våran målvakt Onyango. Men eftersom han blev skadad och utburen på bår så blev det jag som fick gå till dopingkontrollen. När dom kallade mig till testet så tänkte jag, typiskt jag har inte ens spelat eller värmt upp så ska jag bli kallad till dopingtest och dricka 40 flaskor med vatten och sitta där i någon timme och vänta tills man kan lämna provet.

Ronald Mukiibi berättar vidare:

-Så jag gick till dopingrummet och kommer in och där sitter Mo Salah. Då tänkte jag: hämta vatten, mat sovsäck och allt jag kan chilla här och snacka med Salah tills imorgon. Vi pratade och jag fick hans tröja och sen frågade han vart min matchtröja var, men den hade jag inte tagit med mig till dopingtestet för jag tänkte inte på det.

Efter ett tag insåg Ronald att han hade en bra chans att ge bort sin tröja till en legend.

-Jag trodde inte att Salah skulle vilja ha min tröja när jag frågade om hans, men han är inte bara en världsklass-spelare utan han var väldigt ödmjuk också.

Så hur var goda råd dyra. Salah ville ju han Ronalds matchtröja. Det löste man då Ugandas landslagsläkare fick springa och hämta tröjan eftersom spelarna inte får lämna testrummet innan man är klar med testet.

-Sedan tog vi en bild för att fånga ögonblicket för det är lite komiskt ändå, den här snubben spelade Champions Leaguefinal för någon månad sen och jag satt säkert och cyklade eller på Jämtkraft arena i Östersund då och nu stod vi här i samma rum och pratade.