Norrköping vann rättvist mot ÖFK

Det blev östgötarna som drog det längsta strået när IFK Norrköping och Östersunds FK möttes på söndagskvällen. Slutresultatet skrevs till 4-2 och det var på det hela taget en rättvis seger.

Efter förlustmatchen mot Häcken så var ÖFK piskade att vinna för att ha chans på spel i Europa och för Norrköping var också vinst ett krav för att inte ge AIK ett allt för stort försprång i guldstriden.

Det blev ÖFK som inledde matchen piggt och rullade bollen fint inom laget. De största farligheterna gick dock till Norrköping som under matchens inledande minuter skapade ett flertal hörnor utan att dock vara riktigt nära. Hosam Aiesh var – som så många gånger tidigare – strålande bra i början av matchen och hittade i den tolfte minuten fram till lagkapten Tom Pettersson som kunde skicka in 0-1. ÖFK därmed i förarsätet tidigt i matchen. Aiesh fortsatte på den inslagna vägen och hittade ett par minuter senare Curtis Edwards som testade skott som gick strax utanför Norrköpingmålet. Ett par bolltapp i ÖFK:s backlinje ledde i mitten på första fram till en del farligheter för Norrköping och hemmalaget visade att man är farliga när man ges chansen. I den tjugosjätte matchminuten klev Alexander Fransson fram och satte kvitteringen till 1-1 efter en fin period av Norrköping. Matchen öppnade upp sig en hel del efter kvitteringsmålet och Hosam Aiesh var fortsatt mycket bra och skapade stora problem för hemmaförsvaret. Peking å sin sida var inte mycket sämre och i minut trettiotre fick Kalle Holmberg chansen i straffområdet och satte 2-1 och ledning för Norrköping. Halvleken gick i hemmalagets favör och hittade vid flera tillfällen igenom bakom ÖFK:s backlinjn men halvleken slutade dock 2-1.

ÖFK kom ut i andra pigga och entusiastiska. Rewan Amin visade på fin precision på de fasta situationerna och hittade in i boxen men kylan i avsluten fanns inte riktigt där från vår sida. I minut femtiotre var det Tom Pettersson som spelade fram Dino Islamovic som, fri med målvakten, slog bollen precis utanför – mycket nära. I minut sextioett kom Sellars in för ÖFK och visade på fina intentioner. I minut sjuttiofyra skulle dock Norrköping dra ifrån. Simon Skrabb bjöd på riktiga brassekonster i offensivt straffområde och i den efterföljande ögonblicket fick Norrköping straff efter en handboll från ÖFK. Lars Gerson tog hand om straffen och gjorde inget misstag och 3-1 för Norrköping. Ett par minuter senare satte Simon Thern spiken i kistan – och han gjorde det med besked. Från tjugofem meter drog Thern till med ett riktigt kanonskott som satt rakt upp i krysset, otagbart för Aly Keita och 4-1 för Norrköping. Efter det gick luften ur ÖFK. Ett tröstmål kom på stopptid sedan Tom Pettersson fått med sig en straff och Hosam Aiesh reducerade. Slutresultatet skrevs till 4-2 och på det hela taget en mycket rättvis seger där Norrköping över nittio minuter var det bättre laget.

Från ÖFK:s sida vill vi tacka alla supportrar som stöttade oss, både på plats i Norrköping men även hemma i Jämtland. Vi laddar redan nu om inför matchen hemma på Jämtkraft Arena på torsdag när vi möter ett guldjagande AIK. Hoppas vi ses då.