”Nu vill vi börja spela fotboll” – ÖFK:s VD om läget

Efter förmiddagens besked från Folkhälsomyndigheten att Svensk Elitfotboll får vänta på besked när det gäller start av sin seniorverksamhet.

-Vi siktar fortfarande på en start av Allsvenskan 14 juni. Vi har tagit ett stort ansvar och anpassat vår träning och vår verksamhet enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger ÖFK:s tillförordnade VD, Stig Eklund.

Idag hade Svensk Elitfotboll, det vill säga alla klubbar i Allsvenskan och Superettan, hoppats på att få ett positivt besked när det gäller den allsvenska premiären. Istället valde Folkhälsomyndigheten att skjuta på beslutet ytterligare en tid.

-Vi är kritiska till att vi ska behöva vänta på besked ytterligare en tid eftersom vi har tagit fram tydliga direktiv hur klubbarna ska hantera resor, träning, matcher osv på ett säkert sätt. Det är konstigt att all professionell idrott i Sverige är belagda av yrkesförbud när andra verksamheter med betydligt flera inblandade på samma plats får fortgå som vanligt, säger Stig Eklund, tillförordnad VD i ÖFK.

Samtidigt läser vi om hur länder som England, Danmark, Norge och Tyskland fått klara besked om att få starta sina högsta ligor.

Planeringen av att Allsvenskan och Superettan i fotboll ska starta 14 juni står fortfarande kvar och förhoppningen är att Folkhälsomyndigheten ska kunna ge idrotten och fotbollen klartecken i slutet av maj.

-Nu måste vi få komma igång och spela fotboll, annars kan det här påverka hela elitfotbollens framtid i Sverige.

Man måste förstå att det här handlar om elittränade yrkesutövare som står under regelbunden läkarövervakning som just nu förbjuds att utöva sitt yrke.

-Får vi inte det väntar en stor kris för elitfotbollen och för ÖFK, säger Stig Eklund.